In de categorie 'doe het zelf' is er geen verschil.

zou je de vraag stellen in Kunst en Cultuur / Beeldende kunst dan is er wel een groot verschil.

Toegevoegd na 2 minuten:
verven: het met verf bedekken van oppervlakken.
schilderen: a) verven, of b) het maken van een schilderij.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

'Verven' associeer ik met het bedekken van een oppervlak met verf terwijl ik 'schilderen' veel meer in verband breng met een creatief proces, het creëren van een schilderij, dan wel het ambachtelijk beschermen van materialen met verf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verven is meervoud van het woord verf.
Schilderen doe je met verf.
Beroep schilder is geen verver.
U kunt niet alleen schilderen met verf,
maar ook ,,met verve,, schilderen of ,,met verve,,
iets uitbeelden of vertellen.
Vingerverf is een verfsoort en daar schilder je mee
met de vingers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verven heeft tot doel een kleur op een oppervlak aan te brengen om te decoreren en/of om te beschermen.
In dat kader kun je ook het woord "schilderen" gebruiken, dat klinkt wat subtieler en moderner dan verven.
Als het gaat om kunst, wordt alleen het woord schilderen gebruikt.

Hoewel Herman Finkers een keer een cursus "Iconen Schilderen" gevolgd had, bij wijze van therapie.
In de eerste cursus schilderde hij de Heilige Agnatius blauw (met een grote blokkwast dus).

Jouw verwarring ligt dus ook bij andere mensen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg altijd verven doe je met je kleding en/of je haren.

Zowel in het doe-het-zelf, vak als kunst gebeuren.

Verven is een denigrerend woord en ik krijg er de kriebels van als iemand het gebruikt voor iets anders dan kleding of haar, misschien is het te vergelijken met kleien en boetseren.

In het vak of de kunst zul je mensen ook nooit horen spreken over verven en in DHZ wil ik dat ook niet horen, hoewel ik mensen wel dingen heb zien doen die je eerder verven zou noemen dan schilderen, maar de intentie en de actie is schilderen.

Als je het pretentieus van mij (en jezelf) vind om schilderen te gebruiken kan je bijvoorbeeld witten of latexen of texen gebruiken of lakken/in de lak zetten, gronden, beitsen. Het is wel het werk materiaal wat je verwerkwoord maar je hebt in ieder geval door met wat voor materiaal je bezig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg het maar, zal wel uit de ambachtelijke hoek komen - Goeie vraag !
Ach, maakt misschien niet zo heel veel uit, je schildert als
schilder tenslotte verf, maar bent geen verver.....of zo iets.
Ik denk dat het woordgebruik meer aansluit bij de wijze van aanbrengen of kleuren. Kleding gaat in een verfbad, maar bij opbrengen -door de schilder- van verf met schilderkwast of verfroller praat je dan weer van schilderen, terwijl je dan weer verf spuit met de verfspuit.
Een kunstschilder werkt dan op zijn of haar beurt weer aan een schildersezel met -veelal- verfkwasten.
Alhoewel Sikkens en Sigma b.v. weer verffabrieken zijn en geen schilderfabrieken.
Verf voor het product en schilderwerk voor de verwerker...of zo. Voor mij kan het allebei, maar in het schildersvak praat je meestal over schilderen en niet over verven. Beetje paradoxaal allemaal.