Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Aardlekschakelaar schakelt uit bij een groep, hoe kan dit?

Gisteravond viel plotseling de ALS uit. Alle groepen stonden nog in. Soms direct en soms na enkele minuten. Ik ben erachter in welke groep het zit. ALS blijft in als deze groep uit is. Alle stekkers eruit getrokken in deze groep. De buitenlamp los geschoeft, maar deze is droog van binnen en ook de lasdoos in de buitenmuur is droog. Heb ook de schakelaar voor deze buitenlamp in huis losgekoppeld. En nog gaat de ALS uit als ik de groep inschakel. Het huis is pas 3jr oud en onlangs niks gewijzigd qua belasting/ophangen van iets.
Groep is: woonkamer, schuur, 2x slaapkamer.

Toegevoegd na 21 uur:
Update:
Ik ben er inmiddels achter, het is de grondkabel naar mijn schuur toe. Heb deze aan beide kanten losgekoppeld.

Wel vreemd. In de lasdoos bij de buitenlamp is er een aardedraad aangesloten, maar in de schuur niet. In de schuur zie ik geen aardedraad eruit komen, alleen de metalenmantel. Deze is aangesloten op de aardedraden van de wcd`s van de schuur.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Of zou er nog een mof in de grond zitten, overgang tussen draad/kabel, wat mij onwaarschijnlijk lijkt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

je schrijf dat de schuur ook op deze groep zit, wellicht zit daar het probleem, vocht in schakelaars, wcd.
kan ook nog aan de kabel naar je schuur liggen, ik zou deze loskoppelen, en nog eens proberen,

succes, nussie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoi,

Als je alle app. uit de wcd's hebt gedaan, en de ALS wordt alsnog aangesproken zit het probleem waarschijnlijk in een lasdoos in het plafond. tegenwoordig worden er lasklemmen gebruikt in plaats van lasdoppen. Het nadeel is dat zodra de ader te kort is gestript, deze uit de lasklem kan schieten. Hierdoor kan de ader contact maken met een deel wat je niet onder spanning wilt hebben staan.

Dit kan ook gebeuren als er een wcd niet goed is aangesloten, met name de dubbele waarbij de ader zijn doorverbonden naar de 2e wcd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een ALS schakelt uit bij een lekstroom van 30 mili- ampere naar aarde.
dus ergens wordt er een lek gecreeerd. dit kan al zijn als je een geaarde buitenlamp hebt, ijzeren uitvoering, en door regen ontstaat er vocht / condens die neerslaat op de contacten / kroonsteentje.
dat kan een lek zijn waardoor deze uitslaat Ook kan het gebeuren bij bliksem waardoor er een spanningsveld ontstaat rondom de aardpen.
test: maak tijdelijk de aarddraad van de buitenlamp los zodat je kan testen of de buitenlamp de dader is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding