overal stroom in keuken maar niets brand meer hoe vind ik de oorzaak

in de keuken hebben we op de stopcontacten ed stroom alleen niet op 1 draad maar op alle
dus waarschijnlijk sluiting of zo maar stoppen slaan niet door alleen niets gaat aan op die stroomtoevoer
nu kunnen we wel alles plafond / wanden eruit slopen maar is er ook een andere manier om de oorzaak te achter halen

Toegevoegd na 15 minuten:
meterkast is doorgemeten daar is alles goed door electricien
maar geen lamp en apparaat dat het doet
voor de zekerheid nog even dit een stopcontact heeft 2 gaatjes en op alle twee staat stroom ipv 1

Toegevoegd na 6 dagen:
We hebben nu uitgevonden dat er 2 lampen die ook op deze groep het gewoon doen

Toegevoegd na 1 week:
we zijn niet bezig met verbouwen.
dit alles gebeurde van 1 op andere dag
de lampen op die groep branden dagelijks zonder problemen maar de rest wasmachine,koelkast,vriezer andere lampen doen het niet(zitten nu in haspel op buitengroep)
ook is er niets raars gebeurd die dag

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (7)

je moet dan alle draden 1 voor 1 doormeten dan weet je op welke geen stroom staat

Toegevoegd na 8 minuten:
is je aardedraad dan wel goed als op allebei de gaatjes stroom staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
FF wachten met slopen! :-)

Staat de aardlekschakkelaar goed in de meterkast?

Je uitleg is niet helemaal begrijpelijk, probeer ff een nieuwe lamp in een fitting te draaien.

Probeer toch voor de zekerheid een nieuwe stop te plaatsen, gewoon ter controle.

Werkt de koelkast etc.?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens een nieuw lampje in je koelkast te draaien? Wij hebben wekenlang ellende gehad met alle stroom in de keuken, enkel en alleen door dat lampje. En hij deed het soms ook nog gewoon...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stroom komt door de bruine draad binnen en gaat via de blauwe draad weer terug, je probleem zit ergens dus in de blauwe draad, want die kun je niet missen om licht te kunnen hebben.
Bij jou staat ook daar stroom op, je moet dus ergens iets hebben veranderd en verkeerd aangesloten, dat gaat niet van zelf.
Zonder de goed aangesloten blauwe draad kan je ook geen kortsluiting maken, daar heb je ze alle twee voor nodig, wel kan je zelf een schok krijgen!!!
Van de bruine en de blauwe draad.!!!!!

Toegevoegd na 6 dagen:
Indien er wel twee lampen branden, zou dat kunnen via de aarddraad.
Koop een spanning zoeker, en begin vanaf de doos waar alles nog normaal is te meten, dan moet je de fout tegen komen, het moet te maken hebben met iets wat je recent veranderd hebt.
Ergens heeft de blauwe draad contact met een bruine draad!

Toegevoegd na 6 dagen:
En de blauwe draad heeft geen aansluiting terug naar de meterkast, want anders had je kortsluiting!

Toegevoegd na 1 week:
Even buiten wat er gebeurd kan zijn, je hebt op de blauwe draad nu spanning, dat gaat nooit van zelf, dus moet er wat gebeurd zijn, dus ergens maakt de blauwe draad GEEN contact meer met de meterkast!!
En pikt ergens onderweg de blauwe draad spanning op.
Mogelijk is er ergens in een doos de blauwe draad los gesprongen en heeft contact gemaakt met een bruine.
je zal toch vanaf het punt waar alles nog goed is, terug moeten gaan meten, dan moet je het tegen komen, ik hoop dat je nog bij de dozen kan komen.
Het wordt zo wel een byzar verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, normaal gesproken staat er alleen op de bruine draad spanning.

MAAR in oude huizen kan het zijn dat het huis nog op 2 fase 110 Volt is aangesloten. In dit geval staat er op bijde draden (blauw en bruin) 127 volt stroom.
Dit kun je zien in de meterkast omdat dan elke groep 2 stoppen heeft. Als er 1 van deze 2 stoppen door is dan gaat er maar 127 Volt naar de apparaten met als gevolg dat het apparaat niet of maar gedeeltelijk werkt.

Heeft u een nieuwer huis dan heeft elke groep 1 zekering en zijn de natte groepen (keuken, badkamer en wasmachine) voorzien van een aardlek schakelaar.

Begin altijd bij de basis, kijk met een voltmeter of er op de bewuste groep 220-240 Volt staat.
Mocht u geen voltmeter in huis hebben dan kan dit ook door een testlamp te maken d.m.v. lamp/fitting/snoer met blote uit einde (WAARSCHUWING: BEDENK WEL GOED DAT U HIERMEE DE KANS LOOPT ONDERSTROOM TE STAAN, BIJ TWIJFEL NIET MET DEZE METHODE WERKEN)

Als er op de groep gewoon stroom staat dan gaan we kijken in de centraal dozen in het plafond, Check hier ook of er 220 volt op staat (meten op de blauwe en de bruine draad). Vanaf dit punt gaan we naar het volgende centraal doos (als er nog 1 tje is tenminste) en meten daar ook naar de juiste voltage.

Als dit allemaal goed is dan gaan we naar de stekkerdozen en schakelaars.
Op een stekkerdoos (wand contact doos) hoort altijd stroom te staan. op een schakelaar is dit alleen het geval als de schakelaar om gehaald wordt.

Op deze manier sluit je bij elke stap uit waar het niet zit, dus kom je steeds dichterbij het porbleem.

Mocht je met dit soort problemen te maken hebben begin dan altijd eerst met het makkelijkste.
Eerst de lamp vervangen, als tweede de zekering vervangen (als u oude smeltpatronen heeft, dan is het raadzaam deze altijd te controleren d.m.v. een nieuwe erin te doen. soms is hat van de buitenkant niet te zien of deze door is)

mocht u nog wat willen weten over stroom en schakelingen dan kunt op onderstaande link nog wat informatie opdoen.

succes met het stroom probleem. En hopelijk hoeft u niets te slopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft niet wat je allemaal aan het doen bet, installatie aanleggen, uitbreiden, renoveren...

Advies: gewoon een erkent installateur erbij halen. Kost wat geld maar is de investering zeker waard.
Een foutieve installatie kan brand veroorzaken en als dan blijkt dat je fouten in de installatie hebt keert de verzekering niet of zeer beperkt uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen staat er spanning op je stopcontact en geen stroom. Jammer dat je zelf niet uitgevogeld heb dat de blauwe draad ergens een onderbreking moet hebben. Haal alle gebruikers van het net af en je zult zien dat er nog maar op 1 contact Spanning staat. Succes.