Een schok van 150 of 380 volt?

Als je een stroomdraad waar 380 volt op staat, aanraakt met gereedschap geisoleerd tot 230 volt. Krijg je dan een schok van 150 volt en werkt het gereedschap als weerstand of krijg je direct de volle 380 volt?

Toegevoegd na 20 minuten:
voor de duidelijkheid. ik ben niet van plan om zelf aan electra te gaan zitten. veel meer dan zelf een lamp ophangen doe ik niet. feit blijft: de vraag kwam in me op en het antwoord niet...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je maar 1 draad aanraakt krijg nooit 380 V
dan moet je al 2 fases tegelijk aanraken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig is het geen 380 volt meer, maar 400 volt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is trouwens al heel wat jaartjes maar in de volksmond heb je het nog steeds over 380
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de volkmond misschien wel, maar niet als je zoals ik er dagelijks mee werkt. Dan heb je het echt wel over 400V. Zo hebben we het ook nooit meer over 220 volt maar over 230 volt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er dagelijks mee werkt maakt die 20 volt vast ook verschil. voor iemand die er nooooit aankomt vind ik het al heel wat dat ik geen 360 volt zeg:-D. maar rotomaori, is het een schok van 170 of van 400 volt?

Het beste antwoord

Je mag daar NOOIT een risico mee nemen.
De waarden die aangegeven zijn, zijn niet op basis van weerstand, maar op basis van doorslagspanningen. Als het plastic laagje op het gereedschap te dun is, dan slaat de spanning er gewoon door heen, en dan krijg je de volle laag.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was het ook niet van plan. de vraag kwam in me op en liet hield me bezig. that's all.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk antwoord, volgende keer een waarschuwing misschien minder de boventoon laten voeren en als een soort disclaimer neerzetten. hoewel ik ook de nadruk op de waarschuwing wel snap en het de cultuur lijkt te zijn op gv.nl

Andere antwoorden (5)

Sowieso moet je met je vingers en met alles afblijven waar 380 Volt op staat (tegenwoordig trouwens 400 Volt).
Als het gereedschap er niet op gemaakt is, krijg je de volle mep en met een beetje pech ben je op slag dood.
Dit zijn spanningen waarmee niet te spotten valt.
Door het stellen van deze vraag, geef je al aan dat je er niet voldoende vanaf weet om je mee bezig te houden.
Afblijven !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai Koole122, de discussie is plots verwijderd, daarin ook mijn toelichting bij je plusje.
Bedankt voor je dr(w)ingede advies. Ik was al niet van plan zelf aan de slag te gaan, maar een extra waarschuwing is nooit weg.
haha schroevendraaier zal niet als een perfeckte weerstand gaan werken:) als het door slaat heb je alsnog de volle mep.en ja dat is een schokende ervaaring:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk werkt de isolatie ook prima bij 380 volt. De isolatie werkt niet zo dat je een schok van 150V kunt krijgen. Een weerstand werkt ook niet zo. Ook met een normale weerstand krijg je een schok van 380 V. Het kan zijn dat de isolatie doorslaat, vooral als je in een vochtige omgeving werkt. Ik zou je niet adviseren dit risico te lopen.

Toegevoegd na 1 dag:
De weerstand van de isolatie bedraagt tenminste enkele mega ohms. De weerstand van je lichaam bedraagt hoogstens een paar kilo ohm. Als de isolatie werkelijk als spanningsdeler zou werken, zou de spanning op je lichaam een ongevaarlijke waarde bereiken. Dit blijkt in de praktijk niet zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang er geen stroom loopt, blijft de spanning 380 v ongeacht de weerstand.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van gereedschap dat maar tot 250 volt is geisoleert. De meest voorkomende isolatie is tot 1000 volt.

Maar om te antwoorden op jouw vraag.

Het voltage dat op een tang staat is de gegarandeerde voltage waar hij tegen kan. Staat er op die tang 250 volt, dan is dit gegarandeerd dit wil niet zeggen dat hij niet tegen 300 of 350 volt kan.
Hierdoor is het ook moeilijk om uit te rekenen hoeveel volt er uiteindelijk erlangs vloeit.

Conclusie : Je kan dus niet standaard de waardes van elkaar aftrekken. Ook is het bij kleine lekspanningen voor ons moeilijk om waar te nemen.
Aan te raden is als u met stroom werkt om de spanning van de groep af te halen.
Wilt u wat meer weten over de basis van stroom en zo, dan kunt u op onderstaande link klikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie het gereedschap als een soort smeltveiligheid.
Bij te veel stroom wordt het nog warmer en smelt het.

Geen schok.
Voor ieder zijn veiligheid is geïsoleerd gereedschap tot 1000 V.