kun je hout zagen met een slijpmolen?

als ik een zaagblad voor hout op een slijpmolen plaats kan ik dan hout zagen , of is dit gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
34.7K

Het beste antwoord

Dit is zeer gevaarlijk, mijn advies zou ook zijn niet doen.
Een normale zaagmachine maakt ongeveer 2000 toeren een haakse slijper zit op ongeveer 10.000 toeren (of soms nog meer) als de zaag dan hapt in je hout dan is het leed niet te overzien. Vooral als je er van uitgaat dat 10.000 omgerekend 80 meter per seconde is.
Dit is tevens de reden waarom er al jaren geen zagen zijn voor boormachines of haakse slijpers, deze konden niet door de GS tuv testen heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kan wel, maar erg handig is dat niet. Kan ook nog gevaarlijk zijn ja. Als je je gereedschap niet op de juiste wijze hanteert, kan 't uitschieten en je lelijk verwonden.

Mijn vader heeft eens z'n eigen slijptol op z'n neus gekregen, omdat 'ie opeens wegschoot. Mooie jaap in z'n neus. Stel je voor dat dat een zaagblad is.... Brrrr!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke onbecommentarieerde min is voor mij een plus, dus nu heb ik er al 2, joepie :)
Gebruik gereedschap waar het voor gemaakt is.
Wilt u elektrisch zagen? gebruik dan een decoupeerzaag, reciprozaag, afkortzaag of een zaagtafel (el)

Wilt u iets slijpen? gebruik dan de daarvoor in de handel zijnde gereedschappen.
Als het logisch zou zijn om uw ,,idee,, toe te passen, dan zou het wel in de handel zijn.

En veiligheid voor alles, gebruik beschermende kleding, werkhandschoenen, bril, lasbril, brandbril, mondkap, gehoorbeschermers en evt een helm bij verspanende, slijp,forceer, las, brand, soldeerwerk of schilder of spuitwerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een zaagmachine zit altijd een spouwmes waardoor het zaagblad niet plotseling kan vastlopen.
Als u een zaagblad op een slijptol monteert loopt u een gerede kans dat de tol met kracht wegschiet en zware verwondingen veroorzaakt, zeker als u ook nog eens de beschermkap hebt verwijderd.
Het geldbedrag dat u uitspaart is het risico niet waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer gevaarlijk!! begin er niet aan de gevolgen kunnen
zeer ernstig zijn. Je hebt grote kans dat de slijpmachine
bij de aanraking van het materiaal uit je handen word
gerukt met alle gevolgen vandien. Koop voor een paar
tientjes een handcirkelzaag deze ligt vast in je hand en het zaagblad is goed beschermd door een spouwmes en
een overzetkap. Dus nooit experimenteren met een
zaagblad op een andere machine.