Hoe kan ik weerflekken uit het vurenhoot bestrijden

Houten tuinschuur is gelakt met blanke bootlak. Nu komen er veel weerplekken tevoorschijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zijn weerflekken?

Antwoorden (6)

Je moet het hout van je tuinschuur in een droge omgeving lakken.. en niet lakken wanneer je je schuur al hebt gebouwd! Het hout moet ook niet vochtig zijn.. en je moet natuurlijk ook de juiste lak gebruiken.. dus lak voor buiten bijvoorbeeld.. en niet voor binnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is in de handel, Gamma Praxis anti weerwater te koop
daarmee kan je de verweerde plekken eerst behandelen en daarna lakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opschuren, plekken wegschuren en dan aflakken met een parketlak.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaal schuren en ontweringswater erop. Soms enkele keren herhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behandelen met ontweringswater, dan wordt het hout weer als nieuw. Probleem is alleen dat je voor een goed resultaat het gehele oppervlak moet behandelen en (voor het mooie) niet kunt volstaan met de vergrijsde / verweerde delen.
Ook geeft de behandeling van enkele latten kleurverschil ten opzichte van de latten die je niet zou behandelen. Het is een beetje alles of niets dus.
-
De procedure is nogal omslachtig, nl:
- de te behandelen lat/plank volledig kaal halen door middel van afbijten of afföhnen / afbranden
- het geheel schuren
- de volledige plank inwassen met ontweringswater. Dit kan je het beste doen met een fijne stalen pannespons
- ontweringswater een dag laten drogen / intrekken
- eventueel nog plekken nabehandelen
- goed nawassen met schoon leidingwater
- wederom goed laten drogen
- goed schuren
- opnieuw opbouwen met -in jouw geval- lak. Beits zou beter geweest zijn. Lak sluit namelijk af, terwijl beits vochtregulerend is.

Ik neem aan dat het om enkele vergrijsde plekken gaat en dan is bovenbedoelde procedure misschien te omslachtig.
Als je alleen de vergrijsde plekken behandelt blijf je dit wel altijd zien, want het hout wordt weer als nieuw, maar.... !?
Een alternatief zou zijn om een donkere transparante beits te kiezen (deze verbloemt de plekken meer), maar dat moet je maar aanspreken.
Als je besluit een beits te gebruiken moet de bootlak wel verouderd (dof en schuurbaar zonder klontjes te geven op je schuurpapier) zijn om geen hechtingsproblemen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zachte houtsoort is niet geschikt voor een harde lak. Er komen door werking van het hout scheurtjes in de laklaag. Hierdoor trekt vocht in het hout wat er niet snel weer uit kan. Dit is de oorzaak van de weerplekken. Zachte houtsoorten kunnen beter met een (tuin)beits behandeld worden. Dit zal een beter resultaat geven.