Een vluchtige stof verdampt sneller dan water. Hoe komt het dan dat verf op waterbasis sneller droogt dan verf op basis van bv. terpentine?

bamibal
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik citeer;

Verschillen tussen acryl en olieverf
Het belangrijkste verschil tussen acrylics en olieverven is de inherente droogtijd. De oliën staan voor meer tijd toe om kleuren te mengen en zelfs van toepassing te zijn verglaast over underpaintings. Dit langzame het drogen aspect van olieblik wordt gezien als voordeel voor bepaalde technieken, maar in andere achting vormt een belemmering het voor de kunstenaar die probeert snel te werken. De snelle verdamping van water van de acrylverffilm kan met het gebruik van worden vertraagd acryl vertragers. De vertragers zijn over het algemeen glycol of op glycerine-gebaseerde additieven. In het geval van acrylverven, vertraagt de toevoeging van een vertrager het verdampingstarief van het water, en staat voor meer toe te voegen water en uitvoerbare verf toe, tot de vertrager de film heeft verlaten en de verflaag droog is.

De verven van de olie neigen om de toevoeging van een giftig oplosmiddel, zoals minerale geesten of terpentijnolie te vereisen om de verven te verdunnen en hulpmiddelen schoon te maken, hoewel de vrij onlangs in water oplosbare olieverven voor kunstenaarsgebruik zijn ontwikkeld. Ten tweede, worden de films van de olieverf geel en bros stijgen, en zullen hun flexibiliteit in een paar decennia verliezen. Ten derde, moeten de regels van „vet over helling“ worden aangewend om te verzekeren de verffilms duurzaam zijn.

De verf van de olie kan meer pigment absorberen dan acryl omdat de lijnzaadolie een kleinere molecule heeft dan acryl. De olie heeft verschillend r. i. dan acrylverspreiding. Dit verandert hoe het licht met de verffilms in wisselwerking staat.

wegens acryl flexibelere aard en meer verenigbare droogtijd tussen kleuren, moet de schilder niet het „vet over magere“ regel volgen van olie het schilderen, waar meer middel op elke laag moet worden toegepast vermijden barstend. Terwijl het canvas behoorlijk moet worden klaargemaakt en gessoed alvorens met olie kan te schilderen, acryl veilig op ruw canvas worden toegepast. Het snelle drogen van de verf neigt om het mengen van kleur en gebruik van af te raden nat-in-nat techniek uniek aan olie het schilderen. Terwijl de acrylvertragers droogtijd aan verscheidene uren kunnen vertragen, blijft het een vrij snel-droogt middel, en de toevoeging van teveel acrylvertrager kan de verf verhinderen ooit behoorlijk te drogen.

Zie bron voor het hele verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

terpentine is geen vluchtige stof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In verf op basis van terpentine zit ook lijnolie verwerkt. Daarnaast is terpentine niet zo vluchtig. Deze combinatie bij elkaar zorgt er voor dat de verf niet zo snel droogt.