Hoe maak ik houten tafel recht ?

Ik heb een bureau gemaakt van azobé hout. Achteraf slechte keuze gebleken. Nu trekt ie naar alle kanten krom.
Het waren paaltjes waar ik planken van gezaagd heb. Messing en groef erin gemaakt met verlijmfrees. Met constructielijm verlijmd.
Ontzettend veel werk aan gehad, maar nu echt helemaal krom. Wie heeft goed advies om het ding recht te maken.
Wellicht met stoom of zo ? Maar hoe lang, welke temperatuur ? Gaat de lijm dan wellicht los ?
Ik hoop echt op een deskundig antwoord, want dit is toch wel heel, heel, heel erg vervelend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat meen je toch niet ? Niets meer aan te doen dus ?
Ik dacht, misschien inklemmen en elke week een beetje strakker aandraaien. Zou dat niet werken ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let's hope.
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, ik weet natuurlijk niet hoe het bureau eruit ziet. maar het ziet er maar uit dat het hout heeft gewerkt. dat komt uit zich zelf nooit meer goed. je kunt hem wel recht zagen of schaven. maar of hij dan mooi blijft? succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zagen en schaven zal niet helpen. De tafel staat bol naar alle kanten, dus zowel in de lengte als in de breedte.

Het beste antwoord

Je keuze om azobé te gebruiken voor een bureau is wel een grote misser geweest . Het is hout dat voor namelijk
word gebruikt in industrie ,water werken , afrasteringen
en tuinbanken en tafels. Om je bureaublad weer recht te krijgen heb je heel wat gereedschap nodig, en dan is het nog niet zeker of het lukt. Ik ben zelf timmerman van beroep en heb veel met azobé gewerkt. Als azobé niet goed verlijmd word trekt het enorm. En eerlijk gezegd ik denk niet dat je er een tafel of bureaublad van kunt maken
Je kunt eens informeren bij een timmerbedrijf of zij het blad nog recht kunnen krijgen onder een pers maar ik geef je niet veel hoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heel vervelend.. Wij hebben vorig jaar uit appelhout een tafel laten maken. Hier was het hout -zoals bij jou denk ik- nog niet compleet droog. Die staat nu ook zo hol dat je er een niagara waterval doorheen kan laten lopen.

De timmerman die het gemaakt heeft heeft ons het geld terug gegeven, daomt het in zijn ogen niet te repareren is zonder grote scheuren te krijgen...

Ze staan bij ons in de garage met verzwaring er op om te zien of het van het winter recht trekt, met wat vochtig-droog cycli.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zeer zware azobe hout gaat zijn eigen weg, hier kan je niets aan doen, deze krachten zijn enorm!
het hout is uitstekend geschikt voor natte plaatsen, beschoeiïngen, steigers, meerpalen enz, als het maar nat blijft, maar niet voor extreem droge plaatsen zoals in huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als aanvulling op eddlijst, is er op gelet dat de jaarringen in de balken niet allemaal dezelfde kant op staan, maar tegenover elkaar, dit voorkomt ook een hoop krom trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is niet bij elke plank op gelet, moet ik eerlijk zeggen.
stabiel recht krijgen lukt niet meer denk ik. Wat nog wel te proberen is dat je de kromming probeerd recht te trekken met een balk. dit kan als het blad in de lengte richting krom is met een balk midden door. neem dan een balk van minimaal 10hoog en plaats hem in de midden. Probeer met druk in combinatie met vocht het blad zoveel mogelijk tegen de balk te krijgen als er nog ca 2 cm over zijn kan je met zware schroeven het blad tegen de balk aan trekken. In de breedte richten werkt dit even zo als je geluk hebt.