Mijn wc doet er de laatste tijd een stuk langer over om de bak weer te vullen na het doorspoelen. Iemand een oplossing?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33.3K

Het beste antwoord

Dit ligt aan het membraam in de vlotterkraan. Hier zit een gaatje in en daarom vult de reservoir bak langzaam.
ALs het om een wisa reservoir gaat dan kun je dat vaak vervangen (zie eerste link).

U haalt de deksel van het reservoir en demonteert het vul gedeelte van het reservoir (het gedeelte dat op de waterleiding zit. LET OP: wel eerst de stopkraan dichtdraaien) nu zit er in de binnenkant van de bak een grote wartel deze draai je tegen de klok in eraf en daaronder bevind zich het membraam.

Mocht de vlotter van een onbekend merk zijn dan zijn er vaak geen vervangende onderdelen van. Je kan dan makkelijk een universele vlotter ervoor in de plaats plaatsen. (zie 2e link).
Ook nu weer eerst de stopkraan dicht en draai de wartels los (wartel op de kraan en de klemwartels van de bak) nu kunt u de vlotter er makkelijk uithalen en monteert de nieuwe vlotter weer op de zelfde manier als dat u hem gedemonteerd heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Probeer het hele spoelsysteem eens te ontkalken, dat scheelde bij mij heel veel. Er zat een laagje kalk in de aan- en afvoertjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
vlinderr, ik heb hetzelfde probleem en ben benieuwd hoe je de het syteem ontkalkt hebt en met wat (denk azijn?) + alvast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx. Je kunt het met azijn ontkalken ja, maar ik heb een sterk ontkalkingsmiddeltje gebruikt. Weet de naam even niet meer, maar je kunt van die flesjes kopen in de winkel of bij de drogist.
Je kunt ook goed Antikal gebruiken, die is speciaal voor badkamers en keukens enzo.
Controleer of de vlotter nog goed werkt. Deze heb ik laatst vervangen (Praxis) en de spoelwaterbak is weer sneller vol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan komen door;

Kalkafzetting in de stortbak,
Drijver die langs de rand schaaft,
Kalkafzetting in het inlaatventiel.
Er kan een scheurtje in het inlaatrubber zitten ( ligt eraan wat voor systeem je hebt)Bij een Wisa reservoir zit dit achter een grote kunststofmoer. Bij een scheurtje duurt het ook lang voor de bak vol is. Dit rubber zou je dan moeten vervangen.

Giet er eens een fles schoonmaakazijn in leeg en laat dit inwerken. Helpt dit niet, dan moet je het water even afsluiten, doortrekken zodat de bak leeg is en dan demonteren, de onderdelen uit elkaar halen en een nacht in de schoonmaakazijn leggen. Dan weer de onderdelen monteren. Je zou dan tijdens de inweektijd een emmer water in de wc moeten zetten om handmatig door te spoelen.
13 jaar geleden
Ha, die Axel;

Kan inderdaad te maken hebben met het verkalken van het mechaniek. Dat komt bij oudere WC's op den duur voor en is zoals gezegd vrij eenvoudig op te lossen. Als je dat zelf doet kun je meteen in het spoelreservoir een of twee bakstenen laten zakken. Oudere WC's hebben vaak namelijk nog spoelbakken met een inhoud van tien liter of meer en dat blijkt in de praktijk ruimschoots te veel. Nieuwere systemen met acht liter capaciteit doen het net zo goed, dus dat scheelt flink wat water per spoeling. Bovendien is de spoelbak dan nog sneller opnieuw gevuld. Mocht het naar je zin niet voldoende reinigen kun je ze er altijd weer uithalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk heeft iemand het toevoerkraantje (gedeeltelijk) dichtgedraaid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik ooit ook eens meegemaakt. De vlotter "plakt" tegen de wand van de bak waardoor hij niet continu het stijgende water volgt. Pas als er enkele centimeters water bijgekomen is, is de kracht groot genoeg om van de wand los te komen en een stukje naar boven te schieten, alwaar het probleem opnieuw begint. Echter, het water stroomt langzamer naarmate de vlotter achterblijft t.o.v. het waterniveau. Opgelost door de stang waarop de vlotter zit wat om te buigen zodat de vlotter de wand niet meer raakt.