Schimmel ontstaat door vocht. Veel mensen verven hun kelder met latex en dat is nou juist niet goed. Keldermuren horen te ademen, dus het is beter om de ouderwetse kalk aan te brengen op muren.

Als je een raampje hebt, deze altijd op een kiertje laten staan en een vochtvreter (of twee) plaatsen en deze wekelijks legen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je kan een vochtvreter van Bizon plaatsen om het vocht tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn persoonlijke ervaring: niet.

Zelf alles geprobeerd en ten einde raad zelfs de kelder muren ingesmeerd met zwembadcoating. Alles zonder resultaat.

Ervaren bouwvakkers hebben me toen verteld dat de enige manier om van die schimmel en vocht problemen af te komen, is het behandelen van de muren van buitenaf.

Dat betrof echter een peperdure oplossing, waar ik van af gezien heb. Dan maar schimmel, het was nu eenmaal niet anders.

Hoop voor jou dat jij er wel op makkelijke en betaalbare wijze van af komt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eens uit schuren met water +een grote schuit bleekwater (deze lost de schimmel op)

Toegevoegd na 3 minuten:
Hardnekkige schimmel verwijder je met een mix van 4 delen water en 1 deel chloor
13 jaar geleden
Ik had schimmel in de voegen van de douche, met bleekwater heb ik dit heel makkelijk kunnen verwijderen.

Sproei de bleek met een plantensproeier op de muur, laat het een paar uur intrekken en sproei het met schoon water weer af.

Zonder schrobben heb je nu een schone muur
suc6

Let wel op voldoende ventilatie!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om schimmel te lijf te gaan kun je het beste met schimmelvreter doen (zie link onder).
Echter je lost het probleem niet op.
Schimmel ontstaat door dat er geen goede ventilatie is, vocht kan niet goed gecerculeert te worden.
Dus wil je het schimmel probleem oplossen dan moet er ergens een ventilatie worden geplaatst. maar als snelle oplossing is schimmel vreter een prima oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je de schimmel kunt verwijderen lees je in de reacties hierboven.
Om daarna de schimmel weg te houden is het heel belangrijk dat de kelder voldoende geventileerd word. Zog ervoor dat de ventilatieopeningen die er zijn open zijn en zet inderdaad dat kelderraampje open.
In 9 van de 10 gevallen zul je geen problemen meer hebben met schimmel.

Robert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Los van bovenstaande antwoorden het volgende:
Probeer eerst het probleem van het ontstaan van het vocht (de schimmel) te achterhalen. Het vocht komt ergens vandaan en zolang de oorzaak niet wordt weggenomen blijft het een terugkerend probleem.

Heb je b.v. grenzend aan de buitenzijde van een enkelsteens muur een (lekke) afwatering / regenpijp, een bloemperk met aarde of gras, dan kan dit mogelijk problemen geven. Te hoog grondwater in de omgeving zou ook een oorzaak kunnen zijn.
Is je tuin drassig; hebben buren ook problemen?

Dus: probeer eerst de oorzaak te achterhalen, daarna kan je pas nadenken over oplossingen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vocht + gebrek aan ventilatie = muffe lucht en schimmel.
Oplossing: zorg voor ventilatie en houd de kelder droog. HG heeft een aantal producten ter bestrijding van luchtjes, vocht en schimmel, zie link

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.hg.eu/wizard-shop/index/id/6/Rondom_het_huis___tuin

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.hg.eu/wizard-shop/index/id/6/Rondom_het_huis___tuin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eventueel kan je de muren insmeren met petroleum. Dan zit je wel een hele tijd met die geur, maar misschien heb je dat liever dan schimmel.