Vroeger werd de beglazing met stopverf gemonteerd. Als ik dat ook wil doen moet het houtwerk dan in de grondverf en hecht stopvererf op glas?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Roma45, Nog even als aanvulling op mijn antwoord.
Stopverf houdt wel op glas, maar hecht niet echt goed. Daarom is het raadzaam om bij het afschilderen -na voldoende uitharding van de stopverf- 1 á 2 mm. op het glas te schilderen, zodat de 'naad' tussen het glas en de stopverf wordt afgedicht en bescherming biedt tegen vocht.

Het beste antwoord

Ik heb een jaar geleden stopverf voor het eerst toegepast je hebt er een stopverfmes voor nodig. Het is prima te doen en als het fout gaat begin je weer opnieuw want stopverf is kneedbaar. Helaas hardde mijn stopverf niet uit terwijl het van dat oranje merk was!! Ik zou stopverf gebruiken dat schilders gebruiken of aanbevelen! Probeer niet steedst te voelen of het al uitgehard is want je drukt er zo een vinger in.

Toegevoegd na 1 minuut:
oja als je het schildert, dan schilder je het glas een paar millimeter mee om indringen van water te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zeer bruikbaar antwoord, bedankt hiervoor

Andere antwoorden (5)

Stopverf is een beter afdichtmiddel dan glaslatten, maar het laatste gaat wat vlugger. De stopverf hecht zich goed tegen het glas. Je moet het wel goed uit laten harden en dan gewoon meeschilderen met de rest van het raamwerk, inclusief grondverf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stopverf hecht op glas. Inderdaad het hout wel in de grondverf zetten. Buiten dat de stopverf dan wat beter hecht, is het hout in geval van scheurtjes ook beter bestand tegen vocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houtwerk in de grondverf zetten hierop hecht de stopverf beter. Stopverf hecht prima op glas. Glas zetten met stopverf is niet gemakkelijk voor een leek, het is een vak
apart. Om mooie egale voegen te krijgen moet je het wel
vaker gedaan hebben,anders word het een knoeiboel,wat er niet uitziet. Ik raad je aan eerst wat te oefenen , anders een vakman inschakelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zetten met stopverf is wel te doen. Glas vastzetten met nageltjes (kleine spijkertjes), de sponning van te voren in de grondverf zetten en stopverf met een stopmes aanbrengen. Het drogen van stopverf kan wel lang duren 1 maand of langer. Hier kan na verloop van tijd ook grondverf overheen en daarna aflakken.
(Houd kinderen uit de buurt anders ziet het er in korte tijd niet meer uit :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boven is al het een en ander geschreven.
Als aanvulling:
Zet de sponningen minimaal 1 X (liefst2 maal) in de grondverf.
Stopverf (en lakplamuur) niet op kaal / onbehandeld hout aanbrengen, want dan trekken de inhoudsstoffen van de stopverf (of lakplamuur) in het hout, waardoor deze niet goed hecht.

Misschien heb je aan onderstaande link nog wat !?