Zijn er toevoegingen mogelijk voor het CV- water ter voorkoming van roest. Zou het daarom niet logischer zijn je radiatoren te vullen met dunne olie?

Dunne olie houdt in ieder geval langer de warmte vast.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Wat jij nodig hebt om roest te voorkomen in het leidingwerk van je radiatorleidingen.

er is een middel op de markt van het merk Vernox hiervan heb je een cleaner en een protector

De cleaner die verwijdert roest en kalkaanslag in je leidingwerk deze voeg je eerst toe en dat laat je een week meedraaien met het water dan spoel je hem 2 keer door,

dan voeg je de protector aan het water toe in de leidingen dit zorgt voor een beschermlaag in je leidingen

is te krijgen bij de Heat service en anders kan je even kijken op de site www.vernox.com
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De zuurstof verdwijnt vanzelf uit het CV water dus theoretisch zou het geen roest mogen veroorzaken want zonder zuurstof geen corrosie. Als er een lek is in het systeem en er komt lucht bij dan kan het wel roesten. Voorheen waren CV installaties inderdaad oliegevuld. In praktijk is water veel praktischer en milieuvriendelijker. Water transporteert hitte het best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad olie houd warmte langer vast maar het is de bedoeling oom de warmte af te geven op plaatsen waar het nodig is dus dan heb je daar nadeel van. Water in het cv systeem wordt na enige tijd van zelf dood water, dit houd in dat er geen zuurstof meer aanwezig is en dat de roestvorming stopt in een gesloten circuit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een toevoeging is niet nodig. Als de cv installatie ergens doorzweet zoals ze dat noemen dan dicht de roest en/of kalk het gat op den duur. Het water in de installatie verliest op den duur ook zuurstof door diffusie (het niet 100% luchtdicht zijn van cv slangen), lekken, oxideren, en ontluchten. Het roesten neemt hierdoor vanzelf af.

De soortelijke warmte van olie is de helft kleiner dan van water.
Dus per liter zit er minder energie in. Je moet er dus twee keer zoveel van rondpompen. Ook zouden volgens mij de radiatoren van een oliegevulde installatie een veel groter V.O (verwarmend oppervlak) nodig hebben. Dus bakbeesten van radiatoren die kostbare ruimte innemen. Een watergevulde installatie heeft dus de voorkeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn geen toevoegingen nodig,de zuurstof verdwijnt nl uit het water,en zonder zuurstof geen roest