als elektriciteit uitvalt wil ik dat de cv ketel blijft branden is aanschaf van een generator een goed idee? waar moet je dan op letten?

Toegevoegd na 20 minuten:
generatoren zijn er voor 200/300 euro gaat erom dat als stroomuitvalt in de winter dat je dan niet in de kou zit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Misschien kan 't wat eenvoudiger (als je toch daarvoor geld wil uitgeven.

Koop een knappe 12 volts accu en een omvormer ingangsspanning 12 volt en uitgangsspanning 220/250 volt AC.
Zorg dat het accuutje altijd vol is/blijft en je CV-pomp kan onafhankelijk van het lichtnet draaien....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt dan veel beter een UPS kopen. Die worden verkocht voor computersystemen. Reken het vermogen uit dat je ketel verbruikt (zal iets van 50-100 Watt zijn) en reken uit hoelang het ding je ketel kan voeden. Stroomstoringen in NL duren zelden langer dan een paar uur.
escape
13 jaar geleden
als je er een wil kopen, moet je veel ruimte en een afvoer hebben voor de uitlaatgassen. Bovendien moet hij automatisch startend zijn. Ik had eerst een UPS, maar dat ging uiteindelijk ook niet goed. Daarna heb ik een diesel generator gekocht, maar niet automatisch startend. Is veel werk om hem in de winter te starten en ten tweede vraagt dat ding toch best veel onderhoud. Was allemaal geen succes. Maar misschien moet je het beter organiseren. Ik heb alleen maar gekocht en wilde er eigenlijk geen donder mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij in Nederland geen goed idee. De kans op stroomuitval is heel klein. In zieken huizen e.d. hebben ze noodstroomvoorzieningen die secuur onderhouden worden. Wat best veel geld kost. Maar als je ze echt nodig hebt blijken ze het toch niet te doen. Je kunt beter naar alternatieven kijken. Denk b.v. aan een hout of petroleumkachel.