Kan ik tegellijm doen op oude marmoleumlijm?

Mijn badkamer heeft een op het beton gelijmde marmoleum vloer (zo met weefsel aan de onderkant). Maar die is slecht en ga ik eraf trekken. Dan zal ik er vloertegels op leggen met tegellijm. Moet ik dan de marmoleumlijm van de betonvloer verwijderen? Of laten zitten maar er primer op doen?

2 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Je kunt er overheen lijmen, maar de professional zal zeggen: alles verwijderen en zo nodig egaliseren.
jc54
2 jaar geleden
Nee, dat is niet verstandig. Door lijmen met verschillende formules te gebruiken, loopt u het risico op een onstabiele hechting, waardoor er kans is op structurele of vochtproblemen:
- Schimmel- en meeldauwproblemen. Schimmel en meeldauw kunnen zich vormen op plaatsen waar lijm is aangetast en zijn dampremmende eigenschappen heeft verloren.
- Scheuren in de voeg. Wanneer u over oude vloerlijmen tegelt, laat u de nieuwe lijm inwerken op de oude verbinding, wat leidt tot verminderen van de hechting. Deze interactie kan scheuren in uw voeg veroorzaken.
- Afbrokkelende vloer. Met een verzwakte hechting onder het oppervlak, kunnen tegels glijden en breken, vooral als de vloer eronder niet waterpas was.
2 jaar geleden
Poet
2 jaar geleden
Dank, ik heb alles weggeschuurd met een schuurmachine