Mag je zelf als particulier aan je elektrotechnische huisinstallatie werken? En wat zijn de gevolgen?

Bijvoorbeeld verzekeringstechnisch en hoever mag je gaan? Mag je zelf je meterkast uitbouwen. Wat als het dan afbrand, kun je dan aansprakelijk gesteld worden?
Bij de praxis, gamma, hornbach en dergelijke kun je namelijk zoveel onprofessionele troep kopen naar mijn mening dat het niet verantwoord is leken hiermee te laten werken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.1K

Het beste antwoord

Ja, je mag in een particulier woonhuis dat zelf doen, na de KWH-meter.
Ook is het niet zo dat je persé daarna een keuring hoeft aan te vragen.
MAAR.... Als je een probleem krijgt met de installatie (brand ofzo) en als dan blijkt dat het e.e.a. niet precies volgens NEN 1010 is aangelegd, dan heb je een ernstig probleem. Dus alleen maar aan te raden voor mensen die precies weten wat ze doen. Anders zal goedkoop duurkoop blijken te zijn...
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Natuurlijk. Is ook het verstandigst.

Andere antwoorden (5)

Naar mijn mening mag dit wel, maar als de klus geklaard is,
zul je het moeten laten keuren door een gecertificeerde vakspecialist.Die waarschijnlijk niet zo erg blij zal zijn dat je het zelf gedaan hebt.Hij zal dus een goedkeuringsformulier af moeten geven.
De keuring zal dus wel geld kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om eerst maar even een vergelijking te maken tussen particulier en bedrijf. Eén schilder mag tot één sta hoogte van 7,28 meter op een ladder werken. Dit zijn 3 x 11 spots. Als particulier is er werkelijk niemand die er wat van zegt als je op een 3 x 18, of 2 x 32 spot ladder staat om de dakgoot te repareren. Dit om arbo technische redenen...

De vergelijking die jij maakt is per definitie discutabel. Op het moment dat je aan een installatie rommelt dan kan dit weldegelijk gevolgen hebben, waar het op verzekeringen aan komt. Je mag de voorbereidingen zelf treffen. Het aansluiten moet door een erkend specialist gebeuren...

Hetzelfde geld voor je meterkast. Als er om welke reden dan ook een extra groepenkast moet komen. Dan mag je zonder beperkingen deze aanleggen. Het aansluiten moet door een electriciën gebeuren. Niet alleen omdat de hoofdzekering verzegeld is. Maar vooral omdat een particulier doorgaans geen weet heeft van het gevaar van de hoeveelheid stroom die hier binnen komt. De essent, nuon etc. hebben ook boetes van 10.000 euro staan op het ongeoorloofd sleutelen aan de meterkast...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het licht eraan.
Bij welke verzekering je zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag niet zomaar aan je meterkast sleutelen. Wel mag je in huis zelf kabels doortrekken, stopcontacten aanleggen etc.

Ook dat laatste kan trouwens heel onveilig gebeuren. Toen wij in ons huis trokken, waren de elektriciteitskabels in de muren een puinhoop. Om een paar manco's te noemen:
Kabels waren schuin getrokken (kortste weg in plaats van recht omhoog vanuit het stopcontact).
Kabels waren in de muur aan elkaar geknoopt met kroonsteentjes (en dan ook nog in naoorlogse woningnoodbouw waarin sommige muren opgevuld zijn met stro en kranten).
Sommige van de 'kabels' die op die manier aan elkaar waren geknoopt waren in feite luidsprekerdraadjes.

Can anybody say fire hazard?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zwager heeft een huis praktisch van de grond af opnieuw opgebouwd. Ook het elektrawerk heeft hij voor het grootste deel zelf gedaan. Hij heeft zich wel goed laten adviseren over de voorschriften en vergunningen. Nadat hij klaar was, heeft hij de hele installatie laten keuren, de hoofdstop opnieuw laten verzegelen en hij kreeg stroom.