Ik heb grote kieren in mijn tuindeur van steigerhout, soms zijn ze groter, dan weer kleiner, afhankelijk van het weer. Hoe kan ik de kieren dichten?

Kan ik er misschien touw in stoppen? Of weet iemand iets anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Je kan inderdaad allerlei elastische kitten gaan gebruiken, maar als het verschil in de kieren zo groot is zal deze zeker gaan loslaten. Als de kit erg sterk is ( en dat zijn de betere tegenwoordig) heb je redelijk kans dat door de werking van het hout de planken gaan scheuren, of dat h=je hele deur krom trek. Steiger hout is niet geschikt om een deur mee te maken. Hiervoor gebruik je fatsoenlijk gedroogd hardhout. Een andere optie is de deur zodanig te ontwerpen dat de kieren onderdeel van het ontwerp uitmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is inderdaad niet echt een geschikt materiaal voor een deur (wél heel mooi), maar toch worden er ook tuinmeubelen gemaakt van steigerhout. Nu weet ik niet hoe die zich in de praktijk gedragen, maar toch... Bedankt voor je uitleg over de elastisch kitten. Ik denk dat ik er toch maar het beste aan doe om er iets van touw tussen te proppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tuinmeubelen worden ontworpen met kieren er tussen, als onderdeel van het design
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, dat wist ik niet. Weer wat wijzer geworden...

Andere antwoorden (8)

Dat komt door het weer , het hout zet uit met warmte en krimpt met kou , kan je weinig tegen doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het echt vervelend vindt zou ik een nieuwe deur maken/kopen van ander hout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een elastische plamuur

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb even geen details bij de hand, maar de plaatselijke bouwmarkt moet je verder kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij de bouwmarkt tubes kopen met een soort pasta wat, als het opdroogt, de structuur van hout aanneemt. Ik kan even niet meer op de naam komen (volgens mij houtvulmiddel oid). Deze zijn ook te verkrijgen in verschillende kleuren en hoeveelheden. Ik weet niet of ze ook elastische hebben, maar ik denk het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, dit lijkt wel een goede oplossing. Ik zal er eens naar vragen bij de bouwmarkt. Dank je wel.
Hoi,

Je moet eerst iets aan 't uitzetten v/deur doen !
De onderkant van de deur moet je,evenals alle kopse kanten met grondverf verzadigen !
Nu zuigt je deur elke X vocht via het nervenstelsel v/'t hout vocht naar binnen !
Als er 'n luik naar de kruipruimte ligt ; haal't eruit en je kan ideaal bij onderkant (en bovenkant+zijkanten ook verzadigen !)
Verzadigen houd in dat ipv an vocht verf naar binnen word gezogen droogt en vocht tegenhoud !
Grondverf is vochtregulerend,om de verf wat meer body te geven kan je er tot 50% hoog of zijdeglans bijgooien !
Let wel op "t soort verf : beste is synthetische verf te herkennen aan het verdunningsmiddel : white spirit oftewel terpetine !
Waterverdunbare verven (tex) mengen niet met olie of synth.verf !
Als er ruimte is onder de deur voor'n bokkepootkwast of roller dan hoeft de deur er niet uit kan je met'n spiegeltje controleren of je't onderkantje goed geraakt = en de verf niet meer wegslaat (dat zal aantal X gebeuren!) dan nog 2/3x met rollertje laagje geven zelfd geldt voor alle openstaande kieren en ongeverfd,kaal hout !
Dan als de deur niet meer werkt kan je houtrotvuller aanbrengen (altijd plamuren op verse verf laag en de naden dichten !
Voor de wat mildere naden kan je ook acrylaat kit (op grondverf of voorlaklaag)aanbrengen !
De deur moet aan alle kanten in de pap staan anders blijft tie uitzetten en geen enkele plamuur volgt dat met als gevolg dat 't er weer uitbarst !
Houtrotvuller kan wat uitzet verwerken maar niet telkens weer of te veel !
Succes !

Groet Simon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de steigerplanken op deze manier werken, dan valt daar niet zoveel aan te doen, dat hoort er een beetje bij. Maar als je die kieren niet meer wil, dan zou je ook weer steigerplanken voor de kieren kunnen zetten, zodat de deur eigenlijk dubbel wordt uitgevoerd. Dan verander je niets aan de uitstraling van de deur.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk bedacht, maar de deur wordt dan veel te zwaar helaas. Dank je wel in elk geval.
je kunt ze dichtkitten met acrylaatkit. Deze kun je overschilderen. Als je niet van plan bent om te gaan schilderen kun je siliconenkit gebruiken. Deze kit is in verschillende kleuren verkrijgbaar. Beide soorten kit kunnen goed de werking van hout opvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan een stukje rubber nemen en een beetje groter dan de kier afknippen erin duwen en hout erop timmeren