welke makkelijk te realiseren alternatieven voor verwarming bestaan er (buiten gas en elektriciteit)?

Nu er in België een uitval van stroom dreigt, wil ik een alternatief. Het is al voor deze winter, dus veel werk en kosten kan ik niet meer maken.
Een houtkachel is moeilijk te realiseren op zo een korte termijn. Een petroleumkachel heeft geen afvoer, dus is niet veilig.
Bestaat er nog iets anders wat ik zou kunnen doen, voor het geval dat tijdens een koude winter de gas- en elektriciteitstoevoer zou uitvallen?

9 jaar geleden
1.1K
Reddie
9 jaar geleden
Elke vorm van verwarming buiten zon en een elektrische kachel vereist een afvoer, want je hebt verbranding nodig.
Het enige alternatief is buiten een vuurtje stoken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allemaal een fleece-teddy Onesie aanschaffen. Ziet er niet uit, maar met dat ding an kan ik het hele jaar buiten zitten zonder jas, en binnen in huis is het om te stikken nu de kachel nog niet aanhoeft. ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En ja, ik meen dat serieus. In mijn dekenkist liggen er een stel - naast wat dekentjes - en als er wat gebeurt, gaan we het in elk geval niet echt koud krijgen. Plus dat je er verder ook echt niets bij nodig hebt.

Antwoorden (2)

Er bestaan kachels op flessengas ( Propaan) is een redelijk goede oplossing, maar wel vrij duur in gebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ ze kunnen vaak ook op lpg en daar zijn dan weer speciale flessen voor zodat ze legaal (hier is niet 100% duidelijkheid over) bij een lpg-pomp gevuld kunnen worden.
Als het enkel de uitval van stroom betreft en de gasvoorziening blijft werken,
dan hoef je alleen de cv-ketel van stroom te voorzien zodat deze blijft werken.
Nodig:
Een (grote) accu met omvormer of een klein aggregaat. Voorkeur gaat naar aggregaat omdat een ketel (vooral de pomp) best veel stroom verbruikt voor een accu. Ook is een grote huishoudaccu duur.
Als je zonnepanelen hebt, zou mijn voorkeur naar een accu gaan.

Een petroleumkachel i.c.m met een CO / rookmelder is veilig.
(hoewel ik niet geloof dat de verbranding schoon genoeg is)

Een houtkachel (met cv aansluiting) kan je in de tuin / tuinhuisje /schuur plaatsen, ver genoeg van het huis is een hoge schoorsteen niet nodig. Je hebt dan alsnog elektriciteit nodig voor een cv pomp. 2e hands kan veel, kosten vallen mee als het niet al te netjes hoeft, maar een beetje netjes en je zit snel op de 1000,- en hoger.
Dit is ook nog wel zelf te maken in een noodgeval, maar dan ziet het er niet uit en zal het veel hout verbruiken.

Aggregaat en een warmtepomp (omgekeerd airco)
Of er een simpele elektrische kachel op, maar dat kost nogal veel brandstof.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
hallo, hoe maak ik een accu met genoeg vermogen voor de brander? Ik heb géén zonnepannelen. en wat is precies een aggregaat? Kan je dan in de handel krijgen?
een elektrisch kacheltje zal natuurlijk niet veel helpen als de elektriciteit uitgeschakeld is.
ik geloof ook niet in petroleumkachels. Als oplossing in een magazijn met veel tocht en zo ja, maar niet in de huiskamer.
Dat van die houtkachel in de tuin begrijp ik niet. Supergemakkelijk te realiseren dat wel, maar hoe krijg ik die warmte dan naar binnen, naar de eerste verdieping waar mijn woonkamer is? en idd.. zonder elektriciteit ook geen cv-pomp....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aggregaat_%28generator%29
Je maakt daarmee elektriciteit, zoveel je wilt, maar hoe meer hoe duurder natuurlijk. Accu:
die koop je je, denk aan een grote auto accu, alleen dan liever een speciale. Daarbij een goeie omvormer om van 12V naar 230V wisselspanning te gaan en een oplader. Je hebt speciale houtkachels waar leidingen doorheen lopen die je op een cv kan aansluiten. Hier een hele simpele doe het zelf versie:
in plaatst van het zwembad kan je binnen een radiator plaatsen. (hier moet wel een overkook beveiliging op)
https://www.youtube.com/watch?v=fN8CmNlapkM
liveisgreat
9 jaar geleden
aha, een generator dus, yes.