Hoe sluit ik twee individuele lampen aan op één dimmer?

Ik heb twee afzonderlijke lampen die aangesloten moeten worden op één energiebron, de dimmer die al aangesloten is. De draad loopt over het plafond, daarop moeten ze worden aangesloten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

De bruine fasedraad gaat in de dimmer, waarna de twee zwarte schakeldraden daarvandaan naar de lampen gaan. De blauwe 'nul' draden liggen als het goed is al bij de lampaansluitingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geen enkel probleem. Mits de lampen niet de capaciteit van de dimmer overtreft. Bij 2 lampen zal dat niet snel gebeuren. Let wel op, dat je geen 12 Volt spotjes op de dimmer aansluit, want dat gaat zeker mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de lampen ook nog eens afzonderlijk wil gebruiken moet je eerst de dimmer aansluiten en daarna twee schakelaars aan/uit voor elke lamp af zonderlijk. Je kan dan beide licht punten dimmen samen of alleen. Je kan dan niet een lamp fel en de andere dimmen, omdat de immer werk over de aanvoer van beide lampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om aan de bestaande draden een stekker te monteren. (Iedere lamp zijn eigen stekker) En na de dimmer een dubbel stopcontact. Dit is de meest veilige manier.