Wij hebben een huis met 2 hardhouten trappen (mahonie) sommige mensen zeggen dat het lelijk word als je dat wit schildert, iemand ervaring?

Het is een open trap.. we zitten dan te twijfelen of we het wit schilderen en laten bekleden, of de kleur zo houden..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het wordt

Antwoorden (11)

Er is in ieder geval geen weg terug naar mahonie. Je eigen smaak moet de doorslag geven. Als wit te wit uitvalt kan je er altijd nog een ander kleurtje overheen schilderen.
Persoonlijk vind ik de mahonie trap erg mooi. Je kan de treden natuurlijk even goed laten stofferen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben de trap wit geschilderd en er een loper opgelegd, maar dat betreft een dichte trap. Aan de zijkanten van de loper (waar de verf dus te zien is) zie je dat de lak slijt en beschadigd raakt en wij lopen er dan nog niets eens op.

Ik zou jouw trap dan ook enkel wit lakken en verder niets doen want dat gaat beschadigen als je er op loopt. Bovendien is het zonder bekleding erg glad en dus gevaarlijk. Dus of wit lakken en bijvoorbeeld het gedeelte waar je loopt bekleden, of helemaal stofferen of het zo laten.

Persoonlijk zou ik in jouw geval het laatste kiezen. Als je de kleur niet mooi vindt kun je de trap ook opschuren en in een andere (lichtere) houtkleur lakken/oliën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lak slijt inderdaar erg snel.. Kijk maar naar de drempels in je huis!

Is lichte of witte vloerbekleding een optie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom eerst wit schilderen en dan nog bekleden?je kan t toch gelijk laten bekleden.trouwens n mahonie trap is wel erg mooi,zonde om die over te schilderen toch.(maar dat is natuurlijk mijn mening)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je deze mooie mahoniehouten trap wit schildert dan is dit afbreuk aan het mooie hout. Ik zou het zonde vinden om deze wit te schilderen. Juist dat hout heeft een uitstraling van mooi en deugdelijkheid en vind het niet in verhouding staan tot een wit geschilderde (op vurenhout) gelijkende trap. Die trap moet net als parket 'leven' waarbij je mag zien dat er gelopen wordt.
Maar het is wat jij wil: Bevalt de kleur van het hout je niet of zeg je: Ja dat past goed bij de rest van het interieur!

Ik zou hem afschuren en met Glitsa parketlak schilderen.
Glitsa een slijtvaste parketlak en is verkrijgbaar in hoogglans en eiglans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een heel goede, sterke verf neemt, kan het beslist heel mooi worden. En (vooral als je veel op sloffen, kousen of blote voeten loopt) valt het kaal worden ook best mee.
Bij een van mijn kinderen (dichte trap) is het heel mooi (ruimtelijk) geworden. Maar ik hou mijn hart elke keer vast als ik de kleintjes er op en af zie gaan op sokken met de armen vol knuffels, want het is hartstikke glad. Echt gladder dan beits, die glansverf.
Bovendien bezorg je jezelf, als je van spic & span houdt, behoorlijk veel extra werk, want je ziet alles op dat wit. En vooral aan de zijkanten ( hoekjes en bij naden) kan het lastig schoonmaken zijn.
Ik zelf zou er niet over piekeren de verfpot erbij te slepen, maar ik hou dan ook niet van eindeloos poetsen en wel van mahonie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is een kwestie van smaak, daar kunnen anderen zonder de situatie te zien weinig van zeggen.
hoe bijvoorbeeld is de rest van het huis. soms is de inrichting zodanig, dat een mahoniehouten trap slaat als een tang op een varken.
maar daar staat tegenover dat mahonie een karaktervolle uitstraling heeft. dat doe je zo maar niet weg, want dan degradeer je dat tot een ordinaire houtsoort en dat is toch jammer.
overigens zou je toch schilderen dan is (als dat past in het interieur, het volgende ook een mogelijkheid:
schilder de trap en gebruik die vervolgens een tijd lang. niet alleen over het midden lopen, maar ook eens rechts over de treden of over de linkerkant. er treedt dan slijtage, waar je glitsa, of parketlak overheen kunt smeren. de slijtage wordt dan als patroon opgenomen in de aankleding van de trap en de ruimte waar die zich bevind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het veel mooier om het gewoon te laten zoals het is, dus niet verven. Maar ieder zijn eigen smaak...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je een goeie raad kan geven niet schilderen met kleurlak . Laat hem zoals hij is . Als de lak begint te slijten
blank schuren en opnieuw lakken met glitsa trap en parketlijm. zeer slijtvast en je trap ziet weer uit als nieuw.
heb zelf open trap ziet er uit als nieuw. Hij is meer dan 40
jaar oud.

Toegevoegd na 2 dagen:
Parketlijm moet natuurlijk parketlak zijn, sorry!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verf met een kleurtje wordt na verloop van tijd altijd lelijk. Moet je na 5 jaar weer gaan schilderen.
Blanke lak laat de oorspronkelijke uitstraling in zijn waarde, ongeacht de lichtinval.
Níét verven, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een trap kun je aflakken in iedere kleur die je maar wilt. Natuurlijk heb je daar onderhoud aan. Meestal zal het loopvlak het eerst aan een onderhoudsbeurt toe zijn. Je zou ook een (witte) vloerbeits kunnen gebruiken. Het voordeel is dat dit een taai oppervlak heeft en geeft een stroef oppervlak.

Als je de trap eenmaal wit hebt is een onderhoudsbeurt een fluitje van een cent.