kast overschilderen (ik gok multiplex met daaroverheen een fingeerlaag), iemand tips?

Ik wil graag een kastje overschilderen. hij is nu lichtbruin, hij moet zwart worden. Zou jij schilderen of spuiten?
Er zit een gladde laag overheen, zo;n dunne laag. Daaronder zit geperst hout. Welke verf moet ik gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Hi Lobke, het is belangrijk om te bepalen of het houtfineer of kunstoffineer is.

Als het houtfineer is, moet je kijken of er een waslaag op zit (even nat maken en kijken of het witte vlekken geeft, droogt wel weer op). De eventuele waslaag eerst met afbijt verwijderen en vervolgens goed schuren, maar niet te hard want anders ga je door de fineerlaag heen. Daarna grondverf erop op waterbasis en aflakken met verf op waterbasis. Verf op waterbasis is sneller droog zodat je minder kans op plakkend stof hebt.

plasticfineer moet je eerst een laag primer op zetten, daarna licht schuren en aflakken zoals hierboven.

Succes met de klus!
paulus811
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

gewoon met ammoniak vetvrij maken en met fijn schuurpapier de glimmende laag bot maken [dat het niet meer glimt.]
dan zal ik als ik jou was verven met een rolletje en een kleine kwast voor de plekken waar je met de roller niet kunt komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht opschuren en vetvrij maken zoals hierboven al wordt omgeschreven, dan met een roller i.c.m. een kwastje voor de hoekjes verven. Misschien denkt het niet goed genoeg en moet het 2x, en als je een mooie hoogglans wilt is het prachtig om het daarna nog een keer met blanke lak te doen.