Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Sleutel afgebroken, hoe krijg ik de kast open?

De sleutel van onze meterkastdeur is afgebroken bij de baard van de sleutel. Is er een manier om de kast, zonder (teveel) schade open te krijgen? Er zit zo'n soort slot op de kast. https://www.bol.com/nl/nl/p/wovar-meubelslot-opleg-20-mm-vernikkeld-per-stuk/9300000111923511/?cid=1770321378328-2998539756037&bltgh=5e0edf7c-19e8-4a44-ad70-3d9a5007663b.ProductList_Middle.2.ProductTitle
Er is heel weinig ruimte voor een zaagje.

2 maanden geleden
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Misschien kun je eerst proberen het afgebroken stuk eruit te krijgen.
https://slotenprobleemkwijt.nl/diensten/sleutel-afgebroken
Wellicht hebben de buren dezelfde meterkastdeur. Misschien dat de sleutel universeel is, zodat je hun sleutel kunt gebruiken. (Bij dezelfde huizen).
Lukt niks, kun je misschien de scharnieren eruit tikken.
Succes!
Abcde
2 maanden geleden
Bedankt voor de tips KleinDuimpje. Het afgebroken stuk eruit krijgen is lastig, de baard zit er nog in, ik heb geen idee hoe ik de rest van de sleutel erin moet steken zodat die daar op past. De buren hebben een andere meterkastdeur, de onze is op maat gemaakt en zit op een andere plek, vandaar dat ik schade zoveel mogelijk wil voorkomen. De scharnieren zijn vanaf de buitenkant niet zichtbaar.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
O jee,
Dan is de situatie echt heel lastig……
Vervelend.
jc54
2 maanden geleden
Voor een zaagje heb je vrij veel ruimte nodig, maar met een (kleine) slijptol met een doorsnijschijf zou je de schade beperkt kunnen houden.
(Doorscnijschijven heb je al van minder dan 2 mm. dik).
Abcde
2 maanden geleden
Bedankt jc54, hier kunnen we misschien iets mee. We hebben 1 mm ruimte tussen de deur en het kozijn, dus dat is wel erg weinig. Gezien de kleine ruimte waar waarschijnlijk tussen gewerkt moet worden, zijn andere ideeën welkom.
Thecis
2 maanden geleden
Ik heb iets soortgelijke gehad. Ik heb met een ijzerboor toen het slot er uit geboord waardoor je met een tang de (dat ding dat vanuit het slot het kozijn in gaat, weet de naam niet) terug kan zetten. Kost je wel een nieuw slot maar laat de deur in principe onbeschadigd.
Abcde
2 maanden geleden
Bedankt Thecis, ik weet niet of dat werkt in dit geval. Als het slot er uit geboord is, kan ik niet met een tang dat ding wat het kozijn ingaat eruit halen. En volgens mij is dat ding juist het gene dat de deur dichthoudt.
SingingCoyote13
2 maanden geleden
heb je misschien geen (grote) magneet bij handen om de sleutel uit het slot the krijgen ?
Inekez1
2 maanden geleden
Je kunt hele dunne ijzerzaagjes krijgen voor een multitool. Daarmee zaag je het slot open zodat je dat kunt vervangen. In het ergste geval moet je daarna een klein stukje deur en/of kozijn even opschuren en opnieuw schilderen. Zo heb ik ook ooit een meterkast open gezaagd omdat de sleutel nergens meer te vinden was. Daarna magneetsluitingen erop gezet, zodat in geval van nood (waterlekkage ofzo) snel de deur opengetrokken kan worden zonder sleutel.
Abcde
2 maanden geleden
Bedankt, SingingCoyote13. Het restant van de sleutel eruit vissen met een magneet wordt heel moeilijk, de sleutel was al deels gedraaid voordat hij afbrak.
Inekez1, ook bedankt voor de tip. Vanavond gaan we naar de bouwmarkt om te kijken wat er te koop is.
Thecis
2 maanden geleden
@Abcde
Ik had toen een platbek tang met een 90 graden hoek. Het was even peuteren maar wel gelukt. Ik kan echter niet inschatten of het voor jou ook een mogelijkheid is. Dat met die magneet is ook nog een goeie. Maar het brengt me wel op een idee, misschien dat je het pootje er weer vast aan kan soldered en zo de sleutel eruit halen. Laatste mogelijkheidnis wellicht een locksmith (ben even de NLse naam kwijt) bellen. Die hebben vaak ook nog oplossingen, maar is natuurlijk wel een stuk duurder.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Hier staan heel veel tips om de afgebroken sleutel te verwijderen, ook als die diep is afgebroken.
https://purk.nl/sleutel-afgebroken-in-slot/
Abcde
2 maanden geleden
Nogmaals bedankt voor het meedenken en alle hulp. Uiteindelijk ben ik naar mijn buurman gegaan, hij zit in de bouw en heb gevraagd of hij kon helpen. Dat heeft hij gedaan. Hij heeft de deur in de lengte afgezaagd tot het slot en kon toen aan de binnenkant het slot verwijderen. Morgen zet hij een plaat op de deur, zodat het er weer fatsoenlijk uitziet. Er komt geen slot meer op, maar een magneetsluiting.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Wat fijn dat het is opgelost door de handige buurman!
Abcde
2 maanden geleden
Zeker fijn, het ziet er prima uit! Hij heeft een gaatje net naast het slot geboord en van daar uit in de lengte een stuk van de deur gezaagd. De deur kon zo weer open en het slot eraf. Vanmorgen een plaat op maat gezaagd en de 2 stukken deur erop bevestigd met montagekit en korte schroeven. Daarna de plaat geschilderd en vanmiddag de magneetsluiting en de handgreep bevestigd. En net is de deur weer op zijn plek gehangen. Misschien hebben anderen in de toekomst hier iets aan.
Oswald
2 maanden geleden
Met een stukje plastic en een vuurtje en tegen de sleutel houden even wachten en hij kan er uit. Idee?
Abcde
2 maanden geleden
Bedankt Oswald, het probleem is ondertussen opgelost, zie de reacties hierboven. Het restant van de sleutel was er met geen mogelijkheid uit te krijgen, dus we hebben zwaarder geschut ingezet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing