Waarom laten mijn muren los tijdens het ophangen van schilderijen of op plakken?

Ik heb recent mijn eerste woning gekregen, alles is al klaar en wilde alleen nog leuk de muren decoreren. Merkte al snel bij het ophangen van een schilderij dat de muur eromheen los kwam waardoor er gaten in de muur kwamen... toen dacht ik, oke dan proberen iets aan de muur te plakken ? Hoopte dat dat probleemloos zou lukken maar merkte al meteen dat ook daarmee de muur los kwam en gaten gevormd werden, dit waren gewoon simpele muurstickers. Nu is mijn vraag, wat moet ik aan met mijn muren als ik niks kan ophangen of op plakken..? Is dit iets wat ik bij de woningbouw moet aangeven en hoe kan het dat ik niks kan met de muren zonder dat het beschadigd raakt? Omdat dit mijn eerste woning is heb ik hier helaas totaal geen verstand van en ik hoop dat iemand mij uitleg kan geven of kan helpen met oplossingen.

Picture for question
10 maanden geleden
4.3K
tinus1969
10 maanden geleden
Heb je een foto van de muur?
Inekez1
10 maanden geleden
Hoe oud is de woning? Zijn de muren (opnieuw) gestuct? Hoe probeerde je dat schilderij op te hangen? Spijker in de muur geslagen? Of gat geboord, plug erin en schroef of haakje ingedraaid? Muren van steen of beton zijn hard en stevig, maar niet mooi glad. Dus daar wordt een dun laagje stucwerk (kalkachtig spul) op gesmeerd om het mooi netjes te maken. Maar dat laagje is niet heel hard en breekt snel. Als je over de stuclaag eerst stevig behang plakt, wordt het al een stuk steviger. Maar de beste manier om iets op te hangen is om een gaatje te boren (klopboormachine en steenboor kun je eventueel lenen of huren voor 1 dag bij de bouwmarkt), daar een passende plug in en daar een schroef of haakje in. Je zet het dan goed vast in het stevige deel van de muur.
Samantha
10 maanden geleden
Geen idee hoe oud de muren zijn maar weet wel dat mijn onderbuurman hier al 30 jaar woont. Muren zouden wel opnieuw gestuct zijn werd mij toendertijd verteld. Heb zowel met spijker in de muur proberen te slaan en geprobeerd te boren met plug en schroef erin, allebij met hetzelfde resultaat en de plug met schroef blijft meestal ook niet goed zitten waarna na een tijdje iets ervanaf valt.
Samantha
10 maanden geleden
Foto wat ik heb toegevoegd is van daarstraks toen ik iets probeerde op te plakken.
tinus1969
10 maanden geleden
Je kunt dus wel een gat boren? Maar de plug blijft niet zitten?
tinus1969
10 maanden geleden
Het is lastig om dit te beantwoorden obv foto’s. De muur kan slecht zijn, maar gat/plug/schroef kan ook niet bij elkaar passen.
Samantha
10 maanden geleden
Kan wel een gat boren maar rondom het gat komt dan ook los en gat word groter dan de bedoeling is
jc54
10 maanden geleden
Is slecht gestucd. Doorgeven aan woningbouw dat stucwerk los zit.
tinus1969
10 maanden geleden
Muur is van baksteen?
Samantha
10 maanden geleden
Muur is niet van baksteen.
Samantha
10 maanden geleden
Ik zal voor de zekerheid naar de woningbouw bellen maandag.
tinus1969
10 maanden geleden
Als je buurman er al 30 jaar woont, ishet snellerom die eens om informatie te vragen.
ronron1212
10 maanden geleden
Ziet er niet uit als of je hebt geboord.
Inekez1
10 maanden geleden
Wat ik op de foto zie is niks bijzonders, heel normaal bij stucwerk op een muur van beton of gasbetonblokken. Als je kalkstenen muren met behang gewend bent, is het wel even wennen. Om aan zo'n muur iets op te hangen, moet je echt een gat boren en passende plug en schroef gebruiken. Plakken is niet aan te raden, zoals je hebt gemerkt. Zorg dat je diep genoeg boort, zeker zo'n 6 cm met minimaal 6 mm boortje, als er wat gewicht aan moet hangen liever nog met 8 mm boren (7 of 8 cm diep). Is de muur heel los met veel gruis, boor dan met een 6 mm boor een gat waar een 8 mm plug in gaat, liever iets dieper dan de lengte van de plug. Zorg voor een schroef of haak die goed past in de plug, dus zeker niet een te dunne schroef gebruiken. Dat het stucwerk wat uitbreekt rond je gat is inherent aan het materiaal. Daar doe je niets aan. Gewoon je schilderij ervoor hangen en als je gaat verhuizen de gaatjes dichtsmeren met muurvuller.
Vortexxx
10 maanden geleden
Een schilderij kun je niet ophangen met een plakkertje, je had gewoon moeten boren, haakje met plug moeten gebruiken.
ronron1212
10 maanden geleden
Wel een goede boormachine en boortjes gebruiken
tinus1969
10 maanden geleden
Hoe is het er nu mee?

Antwoorden (1)

Ik denk dat je beter een gaatje kunt boren met een plug erin want een spijker in een betonnen muur slaan is in principe not done
10 maanden geleden