Kan het kwaad de vulslang altijd verbonden te houden met de cv-ketel?

Mijn CV-installatie is leeg geweest. Daarna moest hij natuurlijk gevuld worden. Vervolgens flink ontluchten, bijvullen, weer ontluchten, weer beetje bijvullen, weer ontluchten, weer wat bijvullen, enzovoort.

Er is een waterkraan vlak naast de CV-ketel.

Voor het gemak heb ik de vulslang, nadat die eenmaal gevuld was met water, aan het vulpunt van de ketel laten zitten. Dus de vulslang is verbonden met de waterkraan en met het vulpunt van de ketel.

Waterkraan en vulkraan van de CV-ketel zijn overigens beide dichtgedraaid.

Kan ik de (gevulde) waterslang permanent op kraan en ketel aangesloten houden? Of kan dit kwaad, en kan ik de vulslang beter geheel loskoppelen na het bijvullen van de ketel?

Cryofiel
een jaar geleden
3.1K
TurfGraver
een jaar geleden
Bij problemen kan verzekering vervelend doen.
Een installateur zal hem altijd loskoppelen.
Cryofiel
een jaar geleden
Wat voor problemen?

Beide kranen zijn dicht. Het ergste dat kan gebeuren is dat de inhoud van de vulslang wegstroomt.

Of mis ik iets?
SimonV
een jaar geleden
Logischerwijs zou er niets moeten gebeuren. Het maakt de cv-installatie niets uit wat er achter gesloten kranen gebeurt. Ga je bijvullen, dan plaats je een met water gevulde slang tussen de kranen. Gemakshalve zit deze er dus al. Maar misschien mis ik ook iets.
TurfGraver
een jaar geleden
Los van wat de risico is (als die er is) veel verzekeringen hebben dit als uitsluiting in de polisvoorwaarden voor de woonhuisverzekering staan.
Is ook kleine moeite om hem weer los te koppelen. :/
Thecis
een jaar geleden
De slang kan leeglopen. Daarmee zou je bij de volgende vulling lucht het systeem in kunnen brengen.

Antwoorden (2)

Op zich kan het geen kwaad. Er blijft alleen druk op de slang staan, waardoor snellere lekkage mogelijk is.
jc54
een jaar geleden
Als de waterkraan en de vulkraan na het vullen zijn afgesloten, zou men de druk in de slang kunnen afhalen door eventjes de wartel van de slang aan de zijde van het vulpunt iets los te draaien totdat de grootste druk er vanaf is en draai de wartel weer vast.. Op die manier blijft de slang gevuld met water en kan er bij een volgende vulbeurt geen lucht meegenomen worden in de cv-installatie.
een jaar geleden