Zouden mijn cv leidingen kunnen verstopt zijn?

De meeste circuits van oude chauffage blijven ijskoud. Circulatiepomp werkt. Overal goed ontlucht. 2 radiatoren krijgen zeer warm. Rest van de woning zijn convectoren.. Als ik die 2 dicht draai verbetert het niet. Enkele jaren terug werkten alle radiatoren.

een jaar geleden
2K
Edraket
een jaar geleden
Heeft u het systeem helemaal opgevuld met water, tot de druk van het waterleidingnet?
Met andere woorden welke druk leest u af op de de manometer die de druk ik het systeem aangeeft?
Dit moet 2 a 3 bar zijn. https://www.hollandwarmte.nl/blog/cv-ketel-dokter/cv-ketel-bijvullen/
tinus1969
een jaar geleden
Toevallig een enkelpijps- systeem?
redhouse
een jaar geleden
Zit er een luchtbel in de leidingen?
meneeraartNL
een jaar geleden
Gaan er misschien leidingen door de buitenmuur of in een kelder? Het zal kunnen zijn dat ze dan bevroren zijn. Ik heb dat met een leiding die via de kelder liep thuis ook gehad. Het is dan extra oppassen als het weer gaat dooien, want dan kan de boel springen.
Slavglot
een jaar geleden
Hallo, ter verduidelijking: we hebben onlangs al het water afgelaten (omwille van een lekje) en heropgevuld tot 2 bar (optimaal voor deze installatie zou 1,5 a 2 zijn). Maar elke radiator reeds meerdere weken ontlucht. Ik heb ook al gedacht aan toch ergens een geblokkeerde luchtbel, maar heb je dan nog druk aan elke radiator? Geen bevriezing want dit probleem hadden we ook al voor het vroor. En bovendien gaan geen leidingen door bevriesbare zones. Mijn vrees is dat bij het compleet ledigen bezinksel zich op een versmalling verzameld heeft. Nog net genoeg open om de druk tot in de radiator te krijgen, maar niet genoeg voor een vlotte doorstroming tov leidingen die helemaal geen versperring hebben. Als die zo is, zou ik dan proberen vloeibare ontstopper een tijdje door het circuit te laten stromen? Of is dit nefast voor de circulatiepomp? (Tinus 1969, ik ken geen enkelpijpssysteem. Is gewoon een oude chauffage met vaste ijzeren buizen : 1 buis heen en 1 terug naar elke radiator)
teusvh
een jaar geleden
Ontstopper werkt tegen haren en zeep en vet en zo. Als de leidingen al verstopt zitten is dat met losgekomen en opgehoopt roest. Gangbare ontstopper doet daar helemaal niks mee.

Het beste antwoord

Wat je zou kunnen proberen is alles dichtdraaien op één radiator na. Als die helemaal niet warm wordt weet je dat de leiding zit verstopt. Ook al is er een kans dat die toch weer doorschiet. Ook als er ergens een grote luchtbel zit kun je die er op die manier zo goed mogelijk uitdrukken. Doe dat één voor één met alle radiatoren. Check ook de afsluiters, voor zover mogelijk. Het kan gebeuren dat er intern iets afbreekt, waardoor je denkt dat-ie open staat, wat dan niet zo is.
een jaar geleden
Slavglot
een jaar geleden
Als dit niet helpt, zou ik dan proberen aan de radiator die koud blijft los te koppelen (alle andere radiatoren dichtgedraaid) en daar met een tuinslang water in te spuiten en laten wegstromen aan de afloop aan de ketel? Ik vermoed dat ik zo gans dit ene circuit onder extra druk zet?
ronron1212
een jaar geleden
Het water loopt door de buizen gewoon door als die niet verstopt zijn dus een radiator afkoppelen is niet zo een goed plan
Slavglot
een jaar geleden
Gisteren de proef gedaan met telkens maar 1 radiator open te laten. Na 30 min. kregen sommige warm. Bij andere bleef het ijskoud. In dat laatste geval steeg de tamperatuur van mijn ketel en de druk in het circuit met 0,5 bar !
teusvh
een jaar geleden
De conclusie hiervan is m.i. dat er op één of meer plekken een serieuze verstopping zit. Dat betekent dat je toch echt zult moeten gaan demonteren om te onderzoeken waar het zit. Dat kan zowel in een radiator zijn (voor de uitstroomopening, waar ik zou beginnen met zoeken) als in een laag punt van de leiding.
Slavglot
een jaar geleden
Aangezien buizen ingebouwd zijn, quasi onmogelijk. Zou er geen manier zijn om volgende zomer eens goed te doorspoelen? Eventueel met water rechtstreeks op circuit in te spuiten en sommige radiatoren dicht te laten zodat 1 circuit uitspoelt? En zou het goed idee zijn om dan tegenstroom te spoelen (van koud zijde naar warm zijde)?
teusvh
een jaar geleden
Als er een verstopping zit is dat verzameld roest, met een klein beetje kalk. Tegenstrooms spoelen, met een flinke druk kan de verstopping verwijderen, maar garantie is er niet. Hierbij blijven de roestdeeltje wel in het systeem. Gaan immers slecht mee omhoog in de radiator. Heen en weer spoelen zou een oplossing kunnen zijn. Dus tegenstrooms spoelen, en als dat de verstopping verwijdert met de stroom mee naar buiten spoelen tot het water compleet helder is.
teusvh
een jaar geleden
Vraagje: moet / moest je de installatie vaak bijvullen? Dat brengt namelijk steeds nieuwe zuurstof in het systeem, met als resultaat overmatige roestvorming.
Slavglot
een jaar geleden
Voor de winter heeft het circuit 1 maand leeg gestaan. Volop kans op roest dus......