Daarvoor zijn verschillende opties:
- speciale brandwerende verf gebruiken op alle houten delen van het plafond
- twee lagen gipsplaat overlappend aan de onderkant tegenaan schroeven
- fermacell of andere speciale brandwerende platen aan de onderkant van plafond monteren, rechtstreeks op de balken of via een vrijhangend systeem

Wat voor jou de beste oplossing is hangt o.a. af van de grootte van het plafond, de stevigheid van de balken (hoeveel gewicht kan eraan hangen?), de hoogte van de ruimte (vaak komt een vrijhangend plafond te laag) en verder hoe handig je zelf bent, je budget, welke brandwerende eisen er verder gesteld worden en wat jij mooi vindt. Wil je graag je balken in het zicht houden, dan wordt het brandwerende verf of lak. Wil je een strak gestuct plafond, dan is een basis van gips of fermacell oid goed. Goedkope oplossing nodig: 2 lagen gipsplaat over elkaar monteren.
Let ook op de randen. Als je platen aanbrengt dan moeten die van brandwerende muur tot brandwerende muur doorlopen. Een kier van een cm later wegwerken met een plafondplint doet je hele brandwerende constructie teniet.
Toegevoegd op 17 oktober 2021 12:44: bron
Inekez1