Hoe weet je of je dakgoot schoon genoeg is?

Hoe weet je of je dakgoot schoon genoeg is om water te laten aflopen? Moet deze te allen tijde geheel vrij zijn van bladeren en/of mos?

3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Er moeten geen stapels in liggen.
paulus811
3 jaar geleden
Ik kijk er wel eens in via een drone. Teveel bladeren en mos verstoppen de afvoer.

Antwoorden (2)

Het goedkoopste is om jaarlijks aan het eind van de herfst zelf op een ladder te klimmen (of het aan de buurman te vragen) om de dakgoot de bekijken. Er mogen best wat blaadjes in zitten, maar vaak komt er ook wat gruis van de dakpannen af en DAT geeft op gegeven moment problemen met de afwatering. Je kan dat met een schopje overscheppen in een emmer.
Je kan het ook uitbesteden aan bedrijven, maar juist daar moet je toch voorzichtig mee zijn. Ze rekenen een prijs per meter goot en als je zelf niet kijkt garanderen ze je, dat er echt veel troep in zit. Laat het dus aan vertrouwde mensen over als je zelf niet durft.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een dakgoot hoeft niet geheel vrij te zijn van bladeren en/of mos. Het is prima als er wat vuil in ligt, zolang een dakgoot zijn functie maar vervult. Dit betekent dus dat het water afgevoerd moet worden, ook bij wat zwaardere regenbuien. Als een dakgoot drupt of als de gevel achter de dakgoot nat wordt, is onderhoud noodzakelijk.