Kan je witte muurverf kleuren met plakkaat of acrylverf?

ik wil een muur verven in de kinderkamer.ik zou willen weten,of ik de verf kan kleuren met blauwe plakkaat of acrylverf.wat is het beste.

3 jaar geleden
7.2K
Abcde
3 jaar geleden
Als het al lukt, dan heb je waarschijnlijk veel kleur nodig om de witte verf op kleur te krijgen. Een betere oplossing is pigment kopen bij de bouwmarkt die hier ook voor bedoeld is. Dit kost minder en werkt zeker.
https://www.karwei.nl/assortiment/l/verf/muurverf/muurverf-mengkleur

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Vooral voor het maken van lichte pastelkleuren kun je prima een klodder acrylverf door de witte muurverf roeren. Goed roeren, ook langs de randen en over de bodem van de pot zodat echt alle verf heel goed gemengd is. Beter elke keer een klein beetje kleur toevoegen tot de gewenste kleur bereikt is als je maar 1 pot wit hebt.

Het zal met acrylverf wel een lichte pasteltint worden en met plakkaatverf nog lichter. Voor een iets meer verzadigde kleur kun je beter een tube mengverf halen bij de bouwmarkt. Die zijn veel geconcentreerder in kleur waardoor je in verhouding minder nodig hebt. Maar ook al gooi je een hele tube kleurverf in een emmer wit, dan blijft het nog altijd een pastelkleur. Voor meer verzadigde kleuren muurverf zul je toch gewoon een pot gekleurde muurverf moeten kopen.

Met een verf- of cementmixer voor op de boormachine kun je sneller de kleur door de witte verf mengen. Voor kleine hoeveelheden kun je gewoon met een spatel roeren.
Inekez1