Mijn boor schuift weg in een holte in het beton. Waarmee vul ik die holte zodat ik nadien kan boren?

Bij het boren van gaten in het beton om de gordijnroede de bevestigen, schuift mijn boor op een paar plaatsen weg, omdat er toevallig een holte is. Het gaat om het bevestigen van de steun voor mijn roede met 3 vijzen in de vorm van een driekhoek. De bovenste vijzen heb ik vermoedelijk in de steunbalk geboord. Ik vermoed dus dat er hier en daar eenholte is onder de steunbalk, daar waar ik nu precies in ben terecht gekomen. Ik heb de roede toch bevestigd, hopende dat het zou houden, maar de steun is met vijs half uit de muur gekomen door het gewicht. Hoe en waarmee kan ik deze holte (ik weet niet hoe groot ze is) vullen zodat ik er nadien toch in kan boren en waarin de vijs goed blijft steken, zodat mijn roede niet loskomt ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.9K
paulus811
3 jaar geleden
Kun je niet een parapluplug gebruik die uitzet in de holte?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik ben heel blij dat er iemand antwoordt, maar ik moet het beter preciseren : Het is geen gewone holte door de vorm van de materialen. Het is een holte als een gat in een brood. Ik ben beginnen boren waar op zeker moment die holte begint en, wellicht omdat ik niet sterk genoeg ben (ik ben een vrouw), kan ik de klopboor niet op haar plek houden en schuift ze weg in dat gat. Ik heb dat voorgehad op 2 van de plekken waar de 5 steunen (voor de gordijnroede) moeten bevestigd worden. Nu zijn dat toevallig de 2 van rechts. Moest het de middenste zijn bvb, dan zou het geheel misschien nog houden, maar nu komt het los onder het gewicht van de gordijn omdat het met 1 ipv 3 vijzen bevestigd is en duidelijk niet sterk genoeg. Die ene vijs zit, denk ik wel in de steunbalk. Zo'n paraplupllug kan ik helaas niet gebruiken in dit geval omdat de hote niet is als achter een giproc plaat bijvoorbeeld.

Antwoorden (1)

Een gewapende beton-latei is bijzonder hard en veel harder dan normale beton. Vooral in de moderne bouw wordt vel extra hard beton gebuikt.
De boor zal niet verschuiven door een holte, maar door een stuk harde kiezel of betonijzer. Juist als je in lateien gaat boren is het aan te raden gebruik te maken van een hamerboor met speciale boorpunt. Een normale beton-klopboor gaat dat niet oplossen. Eerder gemaakte gaten kan je dichtstoppen met gatenvuller (soort specie die je aanmaakt met weinig water) maar het is de vraag of deze na opnieuw inboren toch de stevigheid geeft. Het is beter wta meer misgaten te boren tot je iets goeds hebt en dan de rest weer netjes weg te werken.