Hoe vervang ik deze lamp?

Bol kan er niet afgeschroeft worden lijkt het. Zit vast met schroeven in het plafond, maar weet niet hoe ik die eruit kan halen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
7.9K
Ritsuka
3 jaar geleden
Oh, die rotdingen ken ik. De bol zelf schroef je los, zut vaak vast.
Pieterke
3 jaar geleden
Ik heb die ondingen ook. Je moet de bol los schroeven maar oh wee als je hem per ongeluk een beetje scheef hebt vastgeschroefd. Een beetje WD40 ertussen kan helpen.

Antwoorden (3)

Die bol moet wel losgeschroefd worden maar zit waarschijnlijk erg vast, je zou iets van WD-40 ertussen kunnen spuiten, en/of gebruik iets van rubberen handschoenen zoals voor de afwas dan heb je meer grip. N.B: Je moet tegen de klok in draaien om 'm los te krijgen.
Nog een tip: maak 'm goed schoon met warm water, dan wordt de bol lekker stroef van, het ziet er nu vrij stoffig uit wat minder grip geeft.
Toegevoegd op 28 april 2020 09:54: tekst
3 jaar geleden
Houdt de voet van de lamp goed vast en probeer dan de bol los te draaien.
3 jaar geleden
De glazen bol zit vastgeschroefd in een plastic voet. IN de plastic voet zit meestal een rubberen ring en die gaar in de loop van tijd erg plakken. Daar moet je dus doorheen draaien. De plastic voet zit vastgeschroefd in het plafond (op de contactdoos?), maar waarschijnlijk is het gipsplaten plafond erg kwetsbaar. Als dat eenmaal afbrokkelt is het moeilijk repareren.
Probeer het als volgt:
1. boor links en rechts van de plastic voet twee kleine gaatjes waar je twee schroefjes kunt in draaien. Dit is om veel grip te krijgen op de voet als je gaat wrikken/draaien
2. Laat iemand anders, eventueel met een oude handdoek rond de schroefjes de voet goed vasthouden zodat die niet meegeeft als je de bol probeert de draaien.
3. Pak de bol stevig beet, eventueel met huishoudhandschoenen tegen het slippen, en draai de bol tegen de klok in. De eerste ruk naar links kost wat extra moeite, maar dan gaat het ineens een stuk makkelijker.
4. Vervang de lamp, maak alles goed schoon en droog en draai de glasbol terug ZONDER de rubberen ring