Kan ik verfafbijter gebruiken voor het veilig verwijderen van verf op een asbestplaat?

Het gaat om 1 verflaag die met kwast grof is opgezet op een asbestplaat. Kan is verfafbijter veilig gebruiken zonder de asbest te irriteren/kapot te maken? Of is toch het advies om de verflaag licht af te schuren tot iig de kwaststrepen weg zijn maar er nog wel verf op zit?

4 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Lees best even onderstaande bron: https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4203

Antwoorden (1)

JA, een verfafbijt is veel beter dan schuren. Juist het schuren, zagen en boren van asbest is gevaarlijk EN VERBODEN, omdat dan het fijne stof in de lucht komt en eventueel in je longen.
De verfafbijt is erg agressief en bevat meestal butylacetaat. Dat is een oplosmiddel dat wel benauwend werkt. Wrijf de plaat in en laat even intrekken. Na drogen afspoelen met veel water, eventueel met wat schoonmaakmiddel. Zolang de asbest kletsnat is kan het geen kwaad. NOG BETER (en eigenlijk verplicht) is het om toch de asbest in te leveren bij een milieustation; bij voorkeur ingepakt in plastic.