twee halogeenlampjes vervangen in de badkamer, nu drie andere permanent uit, wat is er mis?

Hallo, ik heb in de badkamer 2 rijen van 3 halogeenlampjes, allemaal op 1 trafo. In de ene rij waren er twee kapot, die heb ik vervangen, maar helaas door lampjes met een te hoge wattage. De volgende dag waren alle drie de lampjes in de Anne rij kapot, en die gaan ook niet met aan met nieuw lampjes, ook niet met lage wattage. De lampjes die ik heb vervangen, blijven het wel doen. Wat is er mis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

De kans is groot dat je je trafo overbelast hebt met het gebruiken van de verkeerde wattage lampjes. Vaak kun je dit zien aan de trafo dan ziet hij er niet goed meer uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
andere handig tip maak de snoeren tussen de trafo en de lampjes een metertje langer dit geeft iets meer weerstand en de lampjes houden het veel langer vol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat de andere lampjes niet branden kan eigenlijk alleen komen door een los draadje. Dat kan door het doorkoppelen van alle lampjes heel gemakkelijk het geval zijn. Dat kan brandgevaar opleveren, want halogeenlampen trekken vrij veel stroom. Voorzie alle verbindingen van soepel draad onder schroefjes altijd van adereindhulsjes.
PS. LED lampjes trekken veel minder stroom en gaan lang niet zo snel kapot.