wat is het verschil tussen merken verf?

Een blik (grond) verf van bijvoorbeeld gamma, action en histor.

Is er echt verschil in kwaliteit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.2K

Antwoorden (3)

Dat is er zeker. Het beste zie je dat door van versckillende merken, de basis kleuren naast elkaar te schilderen. Je ziet dan echt verschil in glans en kleur diepte. Je moet er wel oog voor hebben. Verder kan je het beste de water gedragen verf vermijden.. Neem verf van schilders kwaliteit voor buiten, voorzien van oplosmiddelen, dan krijg je het mooiste resultaat met de hoogste graad qua duurzaamheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles heeft zijn prijs, kwaliteit ook.
Als je grondverf van een goedkoop merk koopt zoals gamma action moet je er niet raar van staan te kijken dat er geen dekking in zit. Dat houdt vaak in dat je 2 á 3 lagen moet aanbrengen voordat je de oude kleur, bijvoorbeeld van bruin naar wit gedekt krijgt. Bovendien als je met nieuw hout te werk gaat vult zo'n grondverf ook de poriën ook niet. Voor buiten zijn deze grondveren taboe daar ze ook weinig hechting geven aan de aflak en niet weer en windbestendig zijn
Neem je nu een schilders-kwaliteit grondverf Sikkens Sigma of Trimetal dan zal je zien dat je met één laag van een donkere ondergrond naar wit komt omdat hier veel meer vulstof in zit. Bovendien is de hechting op de ondergrond ook veel beter dan van dat goedkope spul. Nu hoef je perse voor interieur (binnen) geen speciale buitenkwaliteit te nemen. Als particulier kijk je wel even tegen de prijs die zo'n schilders-kwaliteit kost op. Daarom hebben Sikkens en Sigma ook een "doe het zelf segment" op de markt gebracht Flexa en Histor. Dit zijn gewoon goede verven die een beetje naar de hand van de doe het zelver gezet zijn voor het schilderen van een slaap huiskamer of keuken. Maar een goede grondverf is als een fundatie voor de afwerking van je schilderwerk. Bovendien ga over een goede grondverf ook nooit met een goedkope afschilderverf, je bent goed begonnen, ga goed door. Goedkope aflakken lijken mooi en voordelig, maar na een kwestie van een maand zie je de mooi glanzend geschilderde keuken steeds doffer worden omdat dit vrij vlot in glans terug loopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat ik heb gedaan is een halfglans lak als grondverf gebruikt en toen afgelakt met hoogglans het voordeel daarvan is dat lak beter uitvloeit dan grondverf maar dan moet de ondergrond wel al gelakt zijn.
tussen de lagen in moet je toch schuren of het nu grondverf of lak is
grondverf hoeft niet de beste kwaliteit te zijn als de toplaag maar goed is grondverf is alleen om te hechten en dat doen ze allemaal
verschil van kwaliteit van de verschillende merken is het toegevoegde pigment, pigment is het duurste onderdeel van verf. topkwaliteit verf heeft dus veel meer pigment (dekt dus betere) dan een huismerkverf. het resultaat is te merken vooral op MDF en hout, bij muren ligt het een beetje aan de ondergrond en zuigkracht maar hiervoor is het eigenlijk hetzelfde verhaal.