Ik wil een voor 15 jaar ongebruikte douche gebruiken, moet ik uitkijken voor Legionella?

Onze badkamer zal binnenkort gerenoveerd worden. Nu hebben wij in onze boerderij een andere douche die al 15 jaar niet meer gebruikt is maar we die tijdelijk als vervanging weer in gebruik willen nemen. Kunnen we deze nog veilig gebruiken en waar moeten we rekening mee houden ivm Legionella? Ik vroeg me ook af of dat we nog moeten uitkijken bij het schoonmaken alswel het douchen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.9K
Pieterke
4 jaar geleden
Denk er ook aan de douchekop enige tijd in een emmer water onder te dompelen.
tinus1969
4 jaar geleden
Ik zou me niet de meeste zorgen maken over legionella (die groeit het beste in lauwwarm water) maar meer over wat er verder nog kan groeien in langdurig stilstaand water. Goed doorspoelen is het minste...

Antwoorden (2)

Flink schoonschrobben (zo mogelijk met chloor) en de leidingen goed doorspoelen. Daarna zou het weer zonder problemen gebruikt moeten kunnen worden.
jc54
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
En dat doorspoelen dient dan te gebeuren met water dat heter is dat 60 graden Celsius.
ronron1212
4 jaar geleden
Lijkt me lastig met een koudwater aansluiting @Amadea
Inekez1
4 jaar geleden
Inderdaad de leiding goed doorspoelen. Niet een paar liter of een emmer, maar gewoon een kwartier laten lopen. En dan zonder de douchekop aan de slang. Leg de slang in het putje, zodat het warme water snel wegstroomt en je zo min mogelijk waterdamp hebt. Ook (of juist) van het inademen van waterdamp met de legionella bacterie kun je besmet raken. Ik zou van je huidige douche de slang en douchekop nemen en die (ná het doorspoelen) op de oude douchekraan monteren. Dan weet je zeker dat er de slang en douchekop geen probleem vormen. Wordt het water sowieso tijdelijk afgesloten om de oude douche te slopen en zijn douchekraan van huidige douche en 15-jaar oude douche van dezelfde maat, dan kun je ook de hele kraan + slang + douchekop omzetten.
Amadea
4 jaar geleden
Waar haalt ronron1212 vandaan dat er alleen koud water zou zijn? Dat staat absoluut niet in de vraag!
ronron1212
4 jaar geleden
@Amadea bij jou gaat het in het antwoord alleen om warm water dus hoe de koud water leiding dan?
ronron1212
4 jaar geleden
Preventie thuis Voor uw drinkwater thuis hoeft u geen legionella-beheersplan uit te voeren. De kans dat u thuis ziek wordt door legionellabacteriën is erg klein. U kunt legionella-groei wel beperken door op het volgende letten: Stel de boiler of combiketel goed af (tenminte 60 graden).
Gebruik het warme en koude water minimaal wekelijks. Spoel direct na terugkeer van vakantie even de kranen en douche door om het water te verversen.
Maak niet zelf aanpassingen aan de drinkwaterinstallatie maar laat dat doen door een erkend installatiebedrijf.
Het is ondermeer belangrijk dat 'dode leidingen' en opwarming van koud water door naastgelegen warme leidingen (hotspots) bij de aanleg worden voorkomen.
Legionella groeit in het water. Laat enige tijd (langer dan zo'n 20 minuten) heet water (zo heet mogelijk, eventueel boven de 60 graden) uit de leiding stromen en door de douchekop.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
@elders161 en de koud waterkraan dan?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ronron1212
De koudwaterleiding laat je gewoon enige tijd doorlopen. Dat is ook de methode die wordt gebruikt als jaarlijks de brandslangen worden gecontroleerd. Ook de brandhaspels worden n.l. jaarlijks doorgespoten om legionella te voorkomen.
De warmwaterleiding heeft vooral te maken met het feit, dat eventueel een boiler legionella heeft opgeslagen. Een geijser of combiketel zal er in de praktijk geen last van hebben.
ronron1212
4 jaar geleden
Dat bedoel ik @elder161 zet dat er dan bij