Hoe sluit ik deze lampen aan?

Ik heb alle mogelijke combinaties volgens mij al geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar om mijn lampen goed aan te sluiten. Welke draad moet waarheen om een werkend circuit te krijgen? Het betreft twee lampen met elk een bruine en blauwe draad. Uit het plafond komt een zwarte draad en zitten twee openingen voor - naar ik aanneem - een blauwe en bruine draad (maar welke welke is weet ik niet). Kan iemand mij de gouden tip geven?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
4 jaar geleden
Bruin naar schakelaar, van schakelaar zwart naar lamp, blauw ook aan lamp.
ronron1212
4 jaar geleden
Wat bedoel je met twee openingen? Zet er eens een foto bij.

Antwoorden (1)

Laat ik eerst even uitleggen dat als je een lamp zou verbinden met de bruine en de blauwe draad dat je lamp dan zal branden. De bruine (fase) en de blauwe (nullast) vormen als er een apparaat tussen wordt geschakeld een stroom vanuit de meterkast via bruin weer terug naar de meterkast via blauw. Je zou dan echter je apparaat of lamp niet uit kunnen schakelen.
De bruine (waar de spanning op staat) komt via via leidingen en aftakkingen uit op de knop van de lichtschakelaar op de muur. De blauwe ( die zit te wachten om de stroom van de bruine door te mogen voeren) komt ook via de meterkast uit in de bedoelde ruimte maar dan niet bij de schakelaar maar uit het plafond waar straks je lamp komt.
We hebben dus nu de bruine in de schakelaar en de blauwe in de plafonddoos.
Om deze nu bij elkaar te kunnen brengen hebben we een zwarte ( schakeldraad) die vanaf de schakelaar naar het plafond loopt.
Sluit je nu de bruine aan op de ene pool van de schakelaar en de zwarte op de andere pool van de schakelaar en de zwarte op de ene pool van de fitting waar de lamp in komt en de blauwe aan de andere pool van de fitting dan breng je, als je op de schakelaar drukt de stroom op gang en zal je lamp branden. Bedoel je echter dat je in je plafond 2 gaten hebt (dus voor twee lampen die je op 1 schakelaar samen wil laten branden dan moet er in de schakelaar waar de een zwarte zit nog een tweede zwarte die naar de andere plafonddoos gaat. Dus dan komt uit elk gat of plafonddoos een zwarte die naar de schakelaar loopt en een blauwe die je overal vandaan mag halen. Sluit wel de stroom af als je gaat aansluiten en hou voor de zekerheid enkele zekeringen bij de hand. Nog verstandiger is als je er echt geen kaas van gegeten hebt het iemand anders te laten doen.