hoe ziet het uit als ik schuim van afwasmiddel op de gasslang smeer die niet helemaal gasdicht is?

ik ben voor de eerste keer een gasfornuis aan het aansluiten, nou vroeg ik me af als die slang niet goed meer is of er dan veel belletjes vrij komen of heel weinig?

4 jaar geleden
1.8K
crispy
4 jaar geleden
Schuim=belletjes, dus daar begin je al mee. Als er bellen bijkomen, is het erg fout.
Zelfs als er maar weinig belletjes bijkomen, of als zo'n belletje maar heel langzaam groeit, dan betekent dat al dat je gasslang lek is en niet gebruikt mag worden. Want een heel klein beetje lek betekent dat het na een nacht een explosieve omgeving is geworden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je twijfelt moet je hier verder niet over nadenken, maar €15,- uitgeven voor een nieuwe slang. Een gasslang heeft sowieso een houdbaarheidsdatum en dient iedere vijf jaar vervangen te worden.
Een gasaansluiting is te gevaarlijk om risico's mee te nemen.

Antwoorden (4)

Komen er belletjes/ brobbeltjes tevoorshijn
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als de slang poreus is zullen er langzaam veel kleine belletjes ontstaan, als er echt een lek zit zullen er vlug grotere bellen ontstaan.
jc54
4 jaar geleden
Als je er schuim op 'smeert', dan zou er niets mogen veranderen, de belletjes kunnen wel verminderen, maar mogen zeker niet vermeerderen, anders is er sprake van een lek.
Hoeveel belletjes er onstaan is afhankelijk van de grote van het lek.

Als er belletjes onstaan, dan zou ik de slang vervangen.
4 jaar geleden
Als het gaat om eer rubberen slang, dan staat er een jaartal van productie op de slang. Na 10 jaar moet deze zeker vervangen worden, maar eerder kan ook geen kwaad.
Als de slang bij buigen poreus lijkt of haarscheurtjes heeft moet je deze zeker vervangen, of hij lekt of niet.