hoe kan ik een lichtaansluiting veranderen in een stopcontact?

Is het mogelijk om een lichtaansluiting in het plafond te veranderen in een stopcontact. Het doel is om dit stopcontact te gebruiken voor een beamer.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Ja, dat zal waarschijnlijk wel een opbouw stopcontact worden, maar het kan wel. Daarna kun je met de lichtschakelaar spanning op het stopcontact zetten. (Of er af halen).
jc54
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus dit stopcontact zou geschikt kunnen zijn?
https://www.gamma.nl/assortiment/ok-enkel-geaard-stopcontact-opbouw-wit/p/B460427 En is het mogelijk om dit zelf te bevestigen, of is hier veel kennis voor vereist?
Bordensteker
4 jaar geleden
Dat laatste is van hieruit lastig te beoordelen.
Maar ik wil wel even op een mogelijk ongewenst bij-effect wijzen: als de lichtschakelaar bij het begin van een voorstelling dan abusievelijk door een behulpzame toekijker gebruikt wordt om het licht te doven, dan valt de spanning naar de beamer ineens weg, wat soms niet goed is voor de hete lamp ... en onhandig.
Dus misschien loont het om het nieuwe ‘plafondstopcontact’ toch maar van een permanente spanning te voorzien. Of een dop of zo over de lichtschakelaar te plakken. Hangt er ook van af of je de beamer dan altijd met een afstandbediening kunt inschakelen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"En is het mogelijk om dit zelf te bevestigen, of is hier veel kennis voor vereist?" Uhhh... als je die vraag al moet stellen, dan is zéker het advies om er hulp bij te halen (een handige buurman of zo). Stroom is letterlijk levensgevaarlijk als je niet weet wat je doet.