Hoe komt het dat mijn vloerverwarming niet werkt?

Hallo,

Ik woon in een huurwoning met een combiketel. De studio is net gerenoveerd en ze hebben de radiatoren weggehaald en vloerverwarming geplaatst. Nu werkt het warm water wel maar de vloer verwarming niet. Als ik de thermostaat naar een hogere temperatuur draai dan de temperatuur in de kamer dan begint de ketel te draaien en ik zie een vlammetje op de thermostaat. En toch werkt de vloerverwarming niet, de vloer wordt niet eens een beetje warm. Nu heb ik de woningbouwvereniging gebeld die me door stuurt naar Feenstra. Alleen Feenstra zegt dat de vloerverwarming het pas doet als het rond de 18graden in huis is en dat het te veel kost om iemand nu te sturen en dat ik dus moet wachten tot het 18graden is huis is. Maar omdat ik in een woning woon op de begane grond met grote ramen en zonder buren links, rechts en achter mij is het best koud in de avonden ondanks dat de kamer temperatuur 21 graden is.

Nu vraag is me af of het mogelijk is dat de aannemer die de woning heeft gerenoveerd de vloerverwarming dicht heeft gedraaid of nooit open heeft gedraaid?

Ik heb denk ik een nathan Komfort Sbk Multikompakt verdeler 3-groeps (zie foto). Ik vroeg me nu af of ik ergens kan zien of de verdeler open gedraaid is en of ik dat mogelijk kan controleren door ergens aan te draaien?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Vloerverwarming word niet snel warm (en koelt niet snel af).
Als pomp draait zal "flow" in buisjes (boven blauwe blokjes) te zien moeten zijn.
Edraket
4 jaar geleden
Je moet niet aan de vloer voelen of die warm wordt, dat duurt een dag en dan voel je het nog niet omdat de vloer niet zodanig warm wordt dat je de warmte goed voelt.
Je kunt de warmte van de vloer alleen voelen als je gelijktijdig een hand op de vloer houdt waar vloerverwarming ligt en de andere hand op de vloer waar je zeker weet dat geen verwarming ligt.
Dan voel je de ene hand een beetje warmer dan de andere hand. Wat je ook kunt doen is voelen aan de toe en afvoerleidingen van de vloerverwarming.
ik ken deze installatie niet, maar op de foto zie ik een rode en blauwe thermometer denk ik.
Zie je daarop temperatuurverschil?
Daar zie ik ook twee witte knoppen.
Zijn dat afsluiters? En staan die dicht omdat ze dwars staan ingesteld. Dus niet in de lengterichting wat een teken zou zijn dat ze beiden open staan.
MasterSword
4 jaar geleden
Radiatoren zijn vrij direct, en merk je snel dat het warm wordt Vloerverwarming kun je beter op een temp continu laten staan,
het kan 2 of 3 uur duren voor dat je iets merkt van de warmte.
( ligt aan de dikte van de vloer ) Maar de vloerverwarming goed opwarmen duurt best lang
( afkoelen duurt ook weer lang ) toen ik op mijn eigen ging in een appartement vroeger,
had ik ook vloerverwarming als hoofd-verwarming.
Persoonlijk vind ik het niks, duurt te lang als je vaak weg bent.
6 maanden later in maart 2013 installeerde ik door monteur
een energie label A+++ split unit airco.
binnen 10 min was heel de woonkamer lekker warm. Zet bij de CV de uitvoer temperatuur water op 40 of 45 graden
( dan stop de ketel op 46 of 51 graden ) 30 graden invoer is wel erg laag. en de naloop tijd van pomp op 5 min, als dat kan. succes
TurfGraver
4 jaar geleden
Temperatuur miet niet te hoog zijn MasterSword.
35c is vrij standaard, te hoog kan leidingen beschadigen.
Door circulatie (zijn systemen die continu rondpompen) wordt temperatuur bereikt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Update: ik heb de thermostaat 2 dagen op 24 graden gehouden. De kamertemperatuur is met 1 graden gestegen maar ik weet niet of dat door de vloerverwarming komt. Ik woon in een studio van 30m2 dus ik zou denken dat de temperatuur wel hoger zou zijn.
Er komen 2 buizen uit de CV ketel, een daarvan gaat naar het rode gedeelte. De buis wordt ook warm en de temperatuur steeg van 20 naar 60 graden (op de foto staat die op 30 maar dat was 3 dagen geleden). Er gaat ook een buis van de CV ketel die zich splits, een gedeelte gaat naar het blauwe gedeelte en een auqapressor. Deze blijft op 19graden staan. Er bij deze buis net onder de CV ketel een rood dingetje die je aan/uit kan draaien (zoals de groene hoofdaansluiting van het drink water) ik weet niet of deze aan of uit staat en ik weet ook niet precies wat dit doet aangezien je daar ook weer iets aan kan aansluiten. (Zie nieuwe foto)
De afsluiters staan open. Verder zie ik geen ‘flow’ er gebeurt niks bij de buisjes boven het blauwe gedeelte.
TurfGraver
4 jaar geleden
Rode kraantje is voir bijvullen (laat maar dicht staan :)).
Flow zal (als goed is) te zien zijn als pomp draait (retour temperatuur stijgt dan ook).
Draaiknoppen (zwart) boven op rood regelen flow, als goed is zijn deze ingeregeld door installateur.

Antwoorden (1)

Zo te zien staat de thermometer op 30 graden. Dat kan alleen als er stroming is van warm water. Naar mijn mening staat de vloerverwarming aan. Vloerverwarming is echter heel traag, als je de thermostaat alleen 's avonds hoger zet, zal je er weinig van merken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
"Dat kan alleen als er stroming is van warm water."
Is dat zo?