Is dit asbest?

Dit zijn plafondplaten die in mijn slaapkamer hangen. Het gebouw waarin ik leef is gebouwd in de jaren 50'. Ik maak me hier ongerust over omdat ik hier al een paar schroeven in heb geboord. Als dit asbest is wat kan ik dan het beste doen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
12.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het ziet eruit als cardboard...
paulus811
4 jaar geleden
Het is niet zo'n hele beste foto maar het lijkt niet op asbest. Dit zijn zachtboard plafondplaten. Asbest zijn hele kleine vezels die meestal in een hard materiaal verwerkt werden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hardboard, zachtboard, riet plafond (tot jaren 50) kun je tegenkomen.
Dikke laag stucwerk erover.
Zou me niet druk maken.

Antwoorden (2)

Je zou de vuurtest kunnen doen want zo met het blote oog is asbest moeilijk te herkennen:
De vuurtest: asbestvezels branden niet. Ga met een vlam langs een breukvlak van het materiaal. Als je ziet dat de vezels blijven gloeien dan gaat wellicht om asbestvezels.
Andere vezels smelten weg of verliezen hun structuur.
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
-
Als je een vuurtest aanraadt bij dit materiaal, zet er dan heel duidelijk bij dat je eerst een stuk van het materiaal moet nemen en BUITEN een vuurtest moet doen. Een vuurtest doe je alleen als het materiaal ogenschijnlijk op asbest lijkt en je er op een veilige plek een klein stukje van kunt aansteken. In dit geval niet aan de orde en een gevaarlijk advies. Dit is hoogstwaarschijnlijk zachtboard en dat brandt als een tierelier als je dat breukvlak aansteekt.
Nee, dit is zachtboard. Kun je wel punaises in prikken maar schroeven heeft alleen zin als je door het board heen de schroef in een houten balk of lat erachter kunt draaien. Het materiaal zelf is veel te zacht om iets met schroeven aan op te hangen.
Inekez1
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja dat klopt ik heb lange schroeven moeten gebruiken om het materiaal er achter te kunnen penetreren. Maar is het dan ook zo dat je niet heel gemakkelijk een punaise in asbest kan prikken of kan ik dat dan weer niet suggereren?