Is een loshangende groen/gele kabel veilig in badkamer?

Hallo,

Ik woon net in een gerenoveerde studio en de draden hangen uit het plafond. Het is de bedoeling dat ik deze aansluit aan lampen maar ik weet echt niks over het aansluiten van lampen dus ik heb maar tijdelijk gebruik gemaakt van losse staande lampen. Dit heb ik niet in de badkamer gedaan en ik wil graag (zonder licht) douchen. Nu vraag ik me af of dit wel veilig is omdat het een vochtige plek is. Er hang een open groen/gele draad uit het plafond en boven de wasbakspiegel een groen/gele, zwarte en blauwe draad.

Nu is mijn vraag is het veilig om te douchen zonder bang te zijn voor een elektrocutie.

Alvast bedankt!

ps sorry ik weet echt niks over elektra

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

De groen/gele draad is een aarde draad, die is veilig. Maar de zwarte en blauwe draad boven de wasbak zijn wel gevaarlijk, als de schakelaar in de 'aan-stand' staat dan staat er spanning op de zwarte draad. Laat daar even een lampje op zetten door een handige buur die verstand heeft van elektro.
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Een aanvulling: een eventuele bruine draad ergens is óók gevaarlijk.
Wellicht is het handiger om het om te draaien: behalve de groen/gele draad is élke draad gevaarlijk bij aanraking.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je geeft aan helemaal niets te weten van elektra. Op deze manier is het dan verstandiger een echte elektricien te laten komen en niet die handige behulpzame buurman.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@elder61
Er is geen storing in het systeem.... wat is er dan mis met een buurman die wél verstand heeft van elektriciteit ?
Een elektricien inhuren om een lampje aan te sluiten is nou niet bepaald de goedkoopste oplossing...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ vooral omdat je je antwoord niet alleen basseert op de foto!
Heel goed dat je de zwarte en blauw draad aanhaalt (gevaarlijke staan juist niet op de foto).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De geel/groene, blauwe en zwarte draad boven de wasbak daar zit wel een kroonsteentje omheen is dat voor veiligheid? Zelf denk ik dat de lamp knop uit staat (naar beneden gedrukt) dus het zou nu in principe veilig moeten zijn?
Is er een mogelijkheid om in de meterkast alle elektra naar de douche uit te schakelen? Super bedankt! Ps Er komt vrijdag een vriend langs om er naar te kijken dat is helaas pas de eerst volgende mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ps ps ik heb de foto gewijzigd naar de foto van de kabels boven de badkamerspiegel
paulus811
4 jaar geleden
En kijk even mee als die handige buurman een lamp monteert. Basiskennis van elektriciteit is eigenlijk onmisbaar, je kunt dan altijd zelf een lamp of stekker monteren.

Andere antwoorden (1)

Hallo Joesje!

Zolang er geen electriciteit/spanning op de kabel staat hoef je je nergens zorgen om te maken. Als de kabel aangesloten is en onder spanning staat, is het gevaarlijk om hem aan te raken omdat je jezelf dan kan electrocuteren. Dat is hier aldus niet het geval.

Je kan gewoon veilig douchen!
Toegevoegd op 05 augustus 2019 12:44: bron