Als u geen leidingzoeker heeft.
Kijk eens in het gat waar de draden uit het plafond komen, daar kan u meestal de richting van de buis zien.
Normaal loopt die recht in de richting van de schakelaar.
LET OP, koper en isolatie of PVC-buis zijn niet magnetisch, dus niet opzoeken met een magneet !
Voor alle zekerheid de spanning van die kring halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

gebruik een metaaldetector of gebruik de zelfde gaten als de vorige keer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Waarom - + van mij
Ga naar je gereedschapszaak en vraag om een leidingzoeker. Dan ben je voor goed af van de angst dat je een leiding doorboort. Een leidingzoeker toont exact aan waar de leiding zich in de muur/achter het plafond bevindt.
11 jaar geleden
Als je geen leidingzoeker hebt, gebruik dan een sterke magneet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow Freek: je hebt magnetisch koper uitgevonden!
Zou om te beginnen goed kijken van welke zijde er draden in de centraal doos komen, dan weet je alvast dat je daar niet moet boren, er zal ongetwijfeld een zijde zijn waar geen leiding zit en dus ook geen draden.
In èèn gaatje kun je de plafoniere vast en zeker vast maken doe dit aan de zijde waar de meeste draden zitten, gebruik desnoods een langere schroef, en mocht dat ook niet lukken kan je er ook een spaanplaatschroef van 3,5x30 erin krijgen.
Als dat gebeurd is kan je de plafoniere nog een beetje draaien om het boorgat precies uit te laten komen waar geen draden zitten