Welk plaatmateriaal kan ik gebruiken op een wand met doorvoer voor kachelpijp van een houtkachel?

Om een wand 3cm te verdikken (de wand ligt nu verdiept) zoek ik plaatmateriaal wat (vrijwel) niet brandbaar is. Het plaatmateriaal moet tegen een betonnen schoorsteen en krijgt een gat van 15cm waar een enkelwandige kachelpijp van een houtkachel doorheen gaat. Welk plaatmateriaal kan ik daarvoor gebruiken? Ik had zelf al Fermacell Firepanel A1 gevonden, maar dat lijkt niet voor particulieren te koop.

paulus811
5 jaar geleden
8.7K
TurfGraver
5 jaar geleden
Gipsblokken?
paulus811
5 jaar geleden
@Turfgraver, dank voor het meedenken! Voorzover ik weet zijn gipsblokken meer dan 3 cm dik, dan zou ik de blokken in plakken moeten zagen. Dat lijkt me geen fijne klus.
TurfGraver
5 jaar geleden
Dit misschien?
https://kachelmaterialenshop.nl/170-vuurvaste-platen-vermiculite-platen
paulus811
5 jaar geleden
@Turfgraver, dat is een uitstekende suggestie! Als het me lukt om daar een gat in te boren/zagen (dat zoek ik nog uit...) waar de kachelpijp door kan, is dat een prima oplossing. Thanks
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
En dit:
https://www.google.nl/search?safe=active&ei=RjOBXNqFOfHYxgOZ8Ju4BA&q=gipsplaten+brandwerend&oq=gipsplaten+br&gs_l=psy-ab.3.0.0l8j0i22i30l2.6463.7893..10165...0.0..0.85.228.3......0....1..gws-wiz.......0i71j0i67.Q5YemlIXBjY
Inekez1
5 jaar geleden
Vuurvaste platen van vermiculite zijn bedoeld voor IN de kachel. Ze zijn keihard. Je hebt een slijptol nodig om ze op maat te zagen. Een rond gat erdoor kun je vergeten. Grootste maat is 50 x 25 cm, dus je krijgt een tegeleffect op je schoorsteen. Gewone wandtegels zijn goedkoper!

Antwoorden (1)

Voor dit doel kun je gewone gipsplaten gebruiken, of Fermacell plaat halen bij de bouwmarkt. Dan heb je niet de Firepanel A1, maar dat is voor dit doel ook niet nodig. Die zijn bedoeld om een brandwerende muur of plafond te maken zodat brand in de ene kamer niet doorslaat naar een andere kamer of naar de constructie. Voor het opdikken van een betonnen schoorsteen is dat niet van belang.

Je kunt de schoorsteen voorzien van houten latten van 2 cm en dan een plaat van 1 cm erop zetten. Ter plaatse van het rookgat kun je een gedeelte maken waar je 3 platen van 1 cm op elkaar zet, zodat daar geen hout zit.

Gipsplaat kun je met een zaagje of met een mes een rond gat in maken. Fermacell moet je zagen met een decoupeerzaag. Reker erop dat je zaagje heel snel bot wordt van Fermacell. Schroeven krijg je er ook niet makkelijk door, gaatjes voorboren is het beste. Neem een betonboortje want je houtboortje is na een paar gaten ook bot.

Houd bij het gat ruimte tussen plaat en buis en werk dat af met een rozet.
Inekez1
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Hartelijk dank voor je uitgebreide en duidelijke antwoord. Die gipsplaten kan ik bij elke bouwmarkt halen en zijn idd veel makkelijker te verwerken. Dikke +