Hoe kan ik de stugheid van mijn slot de in de deur verminderen?

Mijn deur op slot doen en van het slot halen gaat erg stroef. Hierdoor is mijn sleutel ook afgebroken, gelukkig is mijn sleutel uit het sleutelgat gekomen. Wat kan ik doen om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurd? Wanneer ik de deur openhoud en op slot draai en van het slot draai gaat dat erg gemakkelijk. Maar wanneer ik de deur weer dicht doe gaat hij weer heel stroef. Komt dit dan door de gleuf waar het slot in moet of door de deur? En is er een manier hoe ik dit kan oplossen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
9.7K
TurfGraver
5 jaar geleden
Laat de deur afstellen. Deze is waarschijnlijk iets verzakt dan wel scheef waardoor slot klemt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heeft het niet met de kou te maken?
In de zomer gaan deuren soepel, in de winter stroef.
TurfGraver
5 jaar geleden
Door kromtrekken in en uitzetten, ja.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inderdaad, omdat het slot wel goed werkt, indien de deur open is.

Antwoorden (2)

Jaren geleden had ik een zelfde probleem. Ik heb toen een busje slotenspray gekocht van het merk Griffon. Eén keer spuiten op het slot, en hij ging weer helemaal soepel open en dicht.
Deze spray is op basis van siliconen, en dus niet op basis van olie.
Een slot moet je namelijk niet met olie smeren, want olie trekt vuil aan wat dan in je slot vast gaat zitten. Een spray op basis van siliconen heeft als voordeel dat het goed smeert, net als olie, maar geen vuil aantrekt.
De link verwijst je naar een pagina van de Gamma, waar ze deze spray verkopen. Maar er zijn vast meer zaken waar ze het verkopen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Idd, nooit olie gebruiken maar grafietpoeder of slotenspray. Gebruik zomin mogelijk want overdaad schaadt en dat geldt zeker voor grafietpoeder. Heel klein beetje inspuiten in het slotgat en proberen. Gaat het nog stroef dan herhalen, net zolang dat het weer soepel loopt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als het slot wel soepel gaat als de deur niet dicht is, dan is niet het slot het probleem maar de schoot die niet meer goed in het slotgat valt. Dit komt door het kromtrekken van de deur. Dan is de remedie: slotgat opvijlen op de plaats waar de schoot het slotgat raakt.
Mogelijk/waarschijnlijk loopt je slot zelf wel soepel, maar staater te veel druk op de schoot. Dat is het stuk metaal dat door het slot naar buiten wordt gedraaid, en in een sleuf in de deurpost valt. Is gemakkelijk te checken door tegen de deur te duwen (of te trekken, net aan welke kant je staat) en dan de deur in en van het slot te draaien.
Zo ja, dan kun je slotplaat in de deurstijl wat uitvijlen.
Tevens kun je de schoot invetten met wat olie. Herhaal dat elke maand.
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
+
Het kan inderdaad slim zijn om eens goed te kijken naar de slijtsporen in de gleuf, de slotvanger in het kozijn.
Het kan namelijk ook best zijn dat een wat uitgezakte deur in de gesloten stand tot gevolg heeft dat de nachtschoot (en/of de dagschoot) niet soepel in de uitsparing van de slotvanger kan schuiven. Dus zoals TurfGraver al noemde.
Dan kun je proberen om de deur iets op te tillen tijdens het op slot draaien, maar je kunt er soms ook voor kiezen om de betreffende onderste rand van de opening iets uit te vijlen.
Dat zou in zo’n geval dan de smalle onderste rand zijn. Een beetje olie aan de stroeve schoot af en toe doet echt geen kwaad, ook niet met wat opgevangen stof. Blaas echter nu niet meteen om te beginnen die slotvanger schoon, want dan heb je misschien allemaal oud metaalvijlsel in je ogen! Het stroef gaan tot nu toe zal allicht de opening in het kozijn cq de slotvanger al vervuild hebben, ook zónder dat je bent begonnen met vijlen.