Hoe lang kun je muurverf bewaren

Ik heb verf over van mijn verbouwing. Het zijn grote potten dure muurverf, zowel open als dicht. Kun je deze bewaren, en zoja, hoe lang?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
59.8K

Het beste antwoord

Zoals in en eerdere reactie vermeld -officieel- 1 á 2 jaar, maar veelal -mits vorstvrij en afgesloten bewaard- langer. Probleem is dat bepaalde inhoudsstoffen die in de verf thuishoren, na verloop van tijd op kunnen drijven en niet meer, of moeilijk mengen.

Roer je de latex goed door en krijg je een mooie, gladde, klontvrije, yoghurtachtige massa, die niet prutachtig ruikt, dan is deze doorgaans nog goed te gebruiken.

Verdun latex overigens -in de originele emmer- nooit met water, anders gaat deze uiteindelijk rotten. Mocht je latex toch met water willen verdunnen, scheidt dan het deel dat je nodig denkt te hebben buiten de emmer. Eventuele verdunde restant van de latex niet meer terug gieten bij de onverdunde latex met oog op het genoemde rottingsgevaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er staat als het goed is een houdbaarheids datum op. Dit is niet extreem lang!

De oplosmiddelen verdampen & de bindmiddelen vervallen. Dus bverf wordt steeds slechter als je deze laat staan. Na een jaar kan je verwachten dat de verf helem,aal ontmengt is, met onderin een vieze koek, en bovenin water achtige substanties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muurverf kun je lang bewaren zorg ervoor dat hij niet bevriest.
Dan kun je hem wel een jaar bewaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de potten die nog dicht zitten niet zijn gemengd, kn je ze ook terugbrengen naar de bouwmarkt! Wel bonnetje erbij uiteraard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De open potten muurverf zul je niet lang kunnen bewaren, de gesloten potten een aantal jaren. Wij hebben hier potten staan die na ruim 6 jaar nog steeds prima in kwaliteit zijn. Dat komt omdat we na eerst het deksel er weer goed sluitend (randen schoonmaken van restjes verf)op hebben gedaan, de pot even een paar seconden omkeren. Er ontstaat dan geen vlies op de verf en kun je hem na even omroeren weer gebruiken! Ook al staat de verf al jarenlang onaangeroerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaren als ie zoveel mogelijk gesloten blijft.
Ik heb laatst een grote pot geopende muurverf van 10 jaar geleden nog geopend, en hij was enkel iets dikker geworden maar nog wel te gebruiken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het op de muur zit vrij lang maar zit het nog in de emmer (vorstvrij) twee tot drie jaar tot dat het soms zelfs beschimmeld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waterverdunbare muurverven zijn 1 a 2 jaar te bewaren. Deksel goed gesloten houden. Vorstvrij opslaan. Staan ze wat langer, even ruiken of de verf niet bedorven is ( rotte eieren ). Voor de zekerheid altijd even een proefwandje doen. Terpentine verdunbare verven zijn wat langer te gebruiken. De droging kan trager worden. Dus ook weer even proberen op een stukje glas of blik. Bussen even koppen( even een nachtje op de kop zetten, de verf loopt in de rand dus luchtdicht )