Is stroomschema goed?

Hier een stroomschema van mijn bovenverdieping. Hierbij wil ik gebruik maken van 2 schakelaars en 4 lampen.
Schakelaar 1: Moet alleen lamp 1 aan of uit kunnen zetten. Daarnaast moet dit een trekschakelaar worden (met een touwtje)
Schakelaar 2: Moet lamp 1 aan of uit kunnen zetten (in samenwerking met schakelaar 1) en moet lamp 2,3 en 4 aan of uit kunnen zetten. Schakelaar 2 moet een dubbele schakelaar worden

Nu zijn mijn vragen:
1. Klopt het schema zoals weergeven op de afbeelding?
2. Welke type schakelaars heb ik nodig? Een wissel of wissel/wissel??
3. Tot slot wil ik deze schakelaar misschien ook draadloos kunnen bedienen met KlikaanKlikuit systeem. Waar zou ik deze dan aan op moeten sluiten?

Alsvast bedankt!

Picture for question
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

1. nee, je tekening klopt niet, maar het is lastig om in tekst uit te leggen wat er exact niet klopt. Toch een kleine poging; (S=schakelaar, L=lamp, CD= centraaldoos)
- Je hebt 3 schakelaars. (in 2 dozen, maar toch).
- vertrek met fase(bruin) van CD2 naar S2
- dan met dubbel zwarte draad naar S1
- dan met zwart naar L1
- dan met blauw terug naar CD2 (technisch werkt CD1 ook maar mag niet)

Dan schakelaar 3 en 3 lampen. je mag niet doorlussen op een lamp (dus 1 en uit in een vitting of armatuur). Tenzij de lampen in een CD komen aan het plafond, dan kan je de las maken in de CD.
Wat wel kan is de lampen in serie zetten. Het nadeel is dat je dan geen licht hebt als er 1 stuk is, maar het mag wel.
Dus;
- van CD2 bruin naar S3
- zwart van S3 naar L2
- zwart van L2 naar L3
- zwart van L3 naar L4
- blauw van L4 naar CD2

2. Schakelaar 1 is een enkele wisselschakelaar
Schakelaar 2/3 is een dubbele wisselschakelaar

3. Je kan elke schakelaar vervangen door een KaKu, kijk maar eens op hun site.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Dan schakelaar 3 en 3 lampen. je mag niet doorlussen op een lamp"
Met lasdoppen is dat geen enkel probleem.