Maakt je koelkast plots veel lawaai? Of zie je misschien zelfs een lichte stijging in de elektriciteitsrekening? Vrees dan niet, alles wat je moet doen is een speciale staalborstel kopen die je onder je koelkast kunt gebruiken. Zo kun je al het vuil van onder je koelkast verwijderen. Als een koelkast lawaai maakt of traag is, is dat meestal een gevolg van een te veel aan vuil. Probeer ook alle objecten die de luchtstroom van de koelkast blokkeren op te ruimen.

Als je koelkast het begeeft, kun je ook best even de condensator in het achterste gedeelte van de koelkast controleren. Zorg er ook voor dat de koelkast een stukje van de muur afstaat.

Voordat je een hersteller contacteert, kun je altijd nog een paar zaken controleren. Gaat het lichtje aan als je de deur opent? Staat de thermostaat correct afgesteld? Doet de compressormotor het nog? De compressormotor vind je achteraan de koelkast dichtbij de bodem. Als je het rooster verwijderd hebt, kun je controleren of er veel stof opgehoopt ligt.

Ten slotte kun je ook nog het rooster van de koelkast controleren. Om elektrische schokken te vermijden, kun je best even de stekker van de koelkast uittrekken. Verwijder het stof met een stofzuiger, maar zorg ervoor dat je de buisjes niet beschadigt.

Tips om je koelkast te onderhouden
• Overlaad je koelkast niet, want anders werkt hij niet optimaal.
• Laat de stekker nooit te lang uit het stopcontact, dit omdat sommige delen continue gebruikt moeten worden en de compressor voldoende te smeren
• Steek je koelkast vol genoeg, maar vermijd dat je hem te vol steekt
• Ontvries de diepvriezer in je koelkast regelmatig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een staalborstel lijkt me een beetje heel grof...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een staalborstel voor de onderkant? Daar zit niets! Over welke objecten heb je het? Als de motor het niet meer doet, is hij wel heerlijk rustig. Wat een suffe tips!

Andere antwoorden (6)

Even schoonmaken misschien zit het ergens verstopt waardoor het extra toeren maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een koelkast vuil is, zal hij minder snel afslaan. Een koelkast kan niet meer toeren maken.
kijken of hij waterpas staat. Zoniet dan bijstellen
Helpt dat niet, dan helpt een klap geven soms
12 jaar geleden
Vaak is het extra geluid dat een koelkast produceert een gevolg van flessen die bijna tegen elkaar aanstaan.
Door resonantie ten gevolge van de trillingen die de compressor veroorzaakt rammelen ze soms tegen elkaar.
De resonantie kan ook de compressor zelf betreffen, dan moet je proberen of je ergens bij alle onderdelen achterop de koelkast een stuk schuimrubber of iets dergelijks te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets, je moet een nieuwe kopen. Het enige wat zou kunnen helpen is het laten bijvullen van koelmiddel. Dat doet echter niemand en het is vrij duur.In tests van de Consumentenbond kun je vinden welke koelkasten stil zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oma heeft dat probleem ook en die geeft er dan gewoon een stomp tegenaan en hij ratelt een hele tijd niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kunnen de rubbers waarmee de compressor is opgehangen vergaan zijn.
Let op of je koelkast niet toevallig in je warmste ruimte staat,of puur in de zon!
Is dit namelijk wel het geval dan zal de koelkast continu moeten draaien om alles koud te krijgen ,let ook op hoe hoog je thermostaat staat.
Verder opletten dat alles goed kan ventileren,niet te dicht tegen de wanden aan zetten!
Een van deze dingen zal waarschijnlijk het probleem opheffen.
SUCCES