Hoeveel m3/h moet ik afzuigen om binnen te kunnen roken?

Ik weet het roken is slecht (rook zelf niet), maar voor de gasten lijkt het mij leuk dat ze i.p.v. buiten nu binnen kunnen roken.
Het is niet het huis maar een schuurtje.
Deze is zo'n 5x3 m groot.
Zou een badkamerventilator met 100 m3/h helpen?
Of moet ik dan echt denken aan een minimale hoeveelheid?

Alvast dank voor uw antwoord!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
LeonardN
6 jaar geleden
Je zal een beter doel moeten stellen om een antwoord te krijgen waar je wat aan hebt (als dat al te geven is). Hoeveel m3/h moet ik afzuigen om binnen te kunnen roken... zodat:
-de ruimte na gebruik niet stinkt
-mensen die erbij staan geen last hebben van de stank
-mensen die erbij staan maar "zoveel" mg/h rook binnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mensen die erbij staan geen last hebben van de stank is wat ik eigenlijk zoek
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar zal je een zeer groot volume voor nodig hebben. Maar dat is ook weer afhankelijk van hoe je het wilt.
Als je een rokershoek maakt, dan is het te doen. Denk aan roken bij een afzuigkap, maar een afzuigkap heeft al snel een capaciteit van 500m3/h en dat zal waarschijnlijk al niet genoeg zijn.
En dan moet er dus ook ergens een inlaat zijn aan de andere kant van de ruimte, bijvoorbeeld een open raam.
Mot 5 graden buiten zal je weer een sterke kachel nodig hebben om het een beetje warm te houden.
paulus811
6 jaar geleden
Eens met JackD, want met de rook zuig je ook de warmte naar buiten.

Antwoorden (1)

Wat je zou kunnen overwegen is een luchtreiniger te kopen; die filtert o.a. rook uit de lucht en blaast die lucht weer je kamer in. Kijk dan alleen goed naar de capaciteit van het apparaat. Veel (goedkopere) apparaten vermelden de hoeveelheid lucht die ze kunnen verwerken per 24 uur. Als je snel van de rooklucht af wil zijn dan moet je een apparaat hebben dat de inhoud van je ruimte per uur kan verwerken.

Je moet ook de inhoud van je woning weten, 5x3 is oppervlakte. Voor de inhoud moet je ook de hoogte weten. 5x3 met 2 meter hoog is 5x3x2=30 m3, bij een plafond van 3 meter is dat al 5x3x3=45m3.