Hoe krijg ik de verfrand in de hoek van de muur mooi strak recht ?

In de hoek van de muur komen een donkere en een lichte kleur verf bij elkaar. Ik wil daar graag een mooie rechte scheidingslijn creëren.

Hoe pak ik dat het beste aan ?

Opm. De muur heeft structuur en is dus niet glad. Met schilderstape lukt het me niet en ook met een verfkwast en dan vanuit de losse hand is het resultaat matig, tot nu toe.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Twee antwoorden hebben het over kit, maar een muur met structuur is, afhankelijk van de soort en diepte van de structuur, juist heel lastig tot simpelweg onmogelijk netjes te kitten. Wat een optie is, is een paar mm tot een cm om de hoek doorgaan met de verf. (of juist een paar mm niet verven)
Je hebt dan de naad niet in de hoek maar er niet na en daar vallen foutjes minder op.

Antwoorden (2)

Onder de rand afplakken met schilderstape en hier met de een kleur gewoon overheen schilderen. Wanneer je deze tape vervolgens weghaalt en weer opnieuw plakt, kun je deze lijn nalopen met acrylaatkit.

De kit kun je met een natte vinger en wat Dreft netjes nalopen en gladstrijken. Wanneer deze droog is kun je het verwijderen en blijft er een super scherpe rand over.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt speciale tape voor muren met structuur! Het heeft frogtape. Ik heb een linkje voor je toegevoegd als bron
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Deze methode werkt prima bij de overgang van structuurmuur naar bijvoorbeeld plint of ander glad oppervlak, maar niet tussen 2 oppervlakten die beide structuur hebben.
Als er structuur op beide muren zit, krijg je nooit een strakke hoeknaad. Als het er vanuit 1 gezichtspunt uitziet als een strakke lijn, zal dat vanuit een ander gezichtspunt niet meer zo zijn omdat er dan stukje structuur voor de lijn uitsteken. Wil je echt een perfect strakke lijn, dan zul je eerst in de hoek de muren glad moeten maken door met een verfkrabber de structuur er af te krabben en vervolgens met gips of plamuur de hoek strak te trekken. Hoewel je dan een strakke lijn in de verf kunt maken (m.b.v. schilderstape of uit de hand) zul je altijd het structuurverschil blijven zien.

Mijn ervaring is dat op een muur met structuur het niet eens heel erg is dat de lijn niet strak is, als de mate van rafeligheid maar overal gelijk is. Dus niet de helft strak en dan ineens een 'uitschieter' van een halve cm.

Begin met de lichte kleur en schilder de hoek royaal mee. Als die kleur goed droog is ga je met de donkere kleur met een platte, brede kwast de hoek opzetten, zonder tape! Eerst een paar mm uit de hoek en telkens iets verder. Neem een paar meter afstand om het resultaat te beoordelen. Zorg voor voldoende licht, maar wel vanuit dezelfde richting waar normaal gesproken ook het licht valt. Als achteraf blijkt dat sommige 'rafeltjes' toch irriteren, dan kun je die na droging nog bijwerken met een klein kwastje. In een ingericht huis vallen dergelijke dingen echter veel minder op dan wanneer je tijdens het schilderen er met je neus bovenop staat.
Inekez1
6 jaar geleden
burgos
6 jaar geleden
\keurig antwoord,proberen waard.