Is een granieten plaat van 190 cm x 90 cm en 2 cm dik sterk genoeg om als tafelblad te dienen, of moet het extra ondersteund worden?

Ik heb een granieten plaat van 190 cm x 90 cm en 2 cm dik.
Dat wil ik plaatsen op een rvs tafelonderstel van eveneens 190 cm x 90 cm.
Het onderstel bestaat uit een rechthoekig frame van kokerbuis van 5 cm x 5 cm.
Kan ik het blad gewoon op het onderstel leggen of heeft het extra ondersteuning nodig tegen doorzakken en breuk?
De tafel is bestemd voor buiten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5 x 5 cm kokerbalk is zeer sterk en RVS is niet flexibel dus goed geschikt.
In het midden is er wel een zwak punt, zolang jullie niet op tafel gaan dansen is dat geen probleem. Ik zou het er niet rechtstreeks opleggen. Dat werkt alleen als ze perfect op elkaar aansluiten.
Is aan elkaar lijmen/kitten een optie?
paulus811
6 jaar geleden
Ik zou het blad wel aan het onderstel monteren met tussen het onderstel en de plaat rubberen steunpunten. Steen op staal schuift makkelijk en je wilt een dergelijk zware plaat niet op je teentjes krijgen.
ronron1212
6 jaar geleden
Ik heb ook zo een marmeren plaat liggen je bent een beste als je die zomaar beweegt dat ding is loodzwaar

Antwoorden (3)

Als de plaat rondom vierkant wordt ondersteund is de kans op breuk minder groot dan als de plaat maar aan 2 zijde wordt ondersteund. Toch heeft een plaat hout er onder wel een absorberende werking op de druk, een granieten plaat breekt niet zo maar, maar is wel zwaar. Persoonlijk zou ik het wel aan een plaat hout hechten onder de granieten plaat. bijvoorbeeld met polymax o.d. je moet er dan wel weer rekening mee houden als het buiten staat het hout te behandelen, multiplex is erg sterk omdat de lagen opgebouwd zijn met de houtnerf kruislings per laag haaks op elkaar gelegd. Ook moet je dan wat meer tijd steken in de afwerking van de randen hoe het er uit ziet. Succes.

Toegevoegd na 3 minuten:
By the way, je kan de multiplex plaat ook in het frame laten vallen door die wat kleiner te maken dan de granieten plaat, lijm je die onder de granieten plaat, en valt die multiplex in het frame.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Ik snap die minnen niet, + ter compensatie. Een houten plaat eronder geeft ook de mogelijkheid het blad tegen schuiven te behoeden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet mijn minnen, maar een houten plaat eronder zal weinig doen.
Die buigt veel makkelijker door dan de granieten plaat zelf. Ook moet het voor buiten watervast verlijmd multiplex zijn. Ik zou dan eerder een paar extra kokerbalken onder de plaat lijmen, dan doen ze met keukenbladen ook wel.
Die granieten plaat kan je er opleggen mits het kokerframe niet doorbuigt als je in de midden van de kokers flink druk opzet. b.v. 50 kg.
Dit zal aan de korte (90 cm) geen probleem zijn maar mogelijk wel voor de lange (190 cm).
Enkel een plaat in de midden help voor het doorbuigen bijna niets, wel is dit goed tegen het verschuiven, maar dat kan ook met een paar latten.
Als het blijkt dat de lange kanten te veel doorbuigen zal je de lange liggers toch moeten verstevigen. B.v. met zwaardere kokers langs de binnenkant van het frame. (lange kant)
Al met al, het gaat prima als de liggende kokers ( bij een druk die je zelf moet bepalen) niet doorbuigen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
50 x 50 mm kokerbalk zal toch niet zo makkelijk buigen?
De dunste standaard wanddikte die ik zo snel kon vinden is 2 mm.
Maar het zou dunner kunnen zijn, dus testen altijd een goed idee.
Graniet breekt erg makkelijk. Tik het eens in op YouTube dan zie je dat zelfs vaklui het nog weleens perongeluk laten knappen bij het opleggen van het blad op een keukeneiland bijvoorbeeld.

Graniet is vertikaal behoorlijk sterk maar horizontaal niet.

Je zult echt een frame moeten bouwen om het blad voldoende te ondersteunen. 1 verkeerde beweging zonder frame en het is direct gebroken.