Airco (monoblock) aansluiten op riool ontluchting?

Het betreft een monoblock airco in de slaapkamer (zolder).

Zover ik gelezen heb is het een slecht idee om de airco aan te sluiten op de centrale ventilatie.

Op zolder loopt er een riool ontluchting buis naar buiten. Ik dacht zelf aan om een 45 graden T stuk hieraan te koppelen en daarop de airco op aan te sluiten. (omdat lucht het pad kiest van het minste weerstand, met terugslagklep)

Via de raam is ook geen optie omdat deze redelijk groot is en de kiepstand is te klein.

Kan het kwaad om de airco zo aan te sluiten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat is de diameter van die buis? Daarnaast is de zwanenhals in o..a de douche vaak matig, dus als er een beetje druk opbouwt dan gaat het daar lekker ruiken..

Het beste antwoord

In principe is dit een prima oplossing.
Als de buis echter te lang is kun je een foutmelding krijgen op je airco (meestal E3) en dat betekent dat hij de warmte niet kwijt kan en in storing gaat.
Absoluut het proberen waard!