Hoe kun je er het beste en veiligste achter komen of een bestaand rookkanaal in huis nog in orde is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En verwar een ventilatie koker niet met een schoorsteen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, da's een goede.

Antwoorden (7)

Laten controleren door een erkend schoorsteenveegbedrijf. Je hebt namenlijk een keuringsrapport en een rekening van het vegen nodig als je onverhoopt een schoorsteenbrand zou krijgen. Zonder overleggen van deze bewijzen geen verzekeringspenningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een erkend schoorsteenvergerbedrijf.

http://schoorsteenveger.nl/

Zoek dat op internet op welke bij jou in de buurt zit, want momenteel zijn er veel malafide vegers bezig!

Het tarief van te voren even vragen dan weet je waar je aan toe bent. Zo tussen 30-40 euro ongeveer.
Zij checken ook of er en afdoend kapje op de schoorsteen zit. Zodat er geen vogelnesten in kunnen komen. Dat kan brand veroorzaken.

Afhankelijk van wat je brandt in de kachel, dus de aanslag die dat afgeeft, is 1x per jaar of 1 x per 2 jaar aan te raden. Heel belangrijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te kijken of het gat nog open is, houd je er een aansteker vlak onder. Als de vlam naar boven trekt en oplaait, is er doorgang.
Als je hem echt wilt gaan gebruiken moet hij inderdaad geveegd worden, zoals anderen al hebben gemeld.
13 jaar geleden
Een al bestaand rookkanaal is voor een gaskachel bijna altijd goed, houdt er wat smeulend papier onder en je kan zien of er voldoende trek in zit, wel altijd eerst laten vegen.
Een al bestaand rookkanaal is voor een houtkachel, bijna altijd ongeschikt!!
Door het verbranden van hout en de afkoeling van de rookgassen in het rookkanaal, ontstaat er o.a. koolteer in de schoorsteen, deze kan op den duur dwars door de voegen heen, binnen in huis door de muren heen komen, waardoor er vieze bruine plekken ontstaan en een hele smerige lucht!!
Koolteer is bovendien brandbaar en is de hoofdoorzaak van schoorsteenbranden.
Plaats voor het gebruik van een houtkachel altijd een roestvrijstalen pijp in het rookkanaal en het laatste stukje pijp, dat de schoorsteen uit gaat, moet dubbelwandig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eerst wat stukjes krant in de fik gestoken voor het gat om te kijken of ie goed trok, vervolgens heb ik een videocamera met verlichting naar beneden laten zakken, al ronddraaiend, de opname vertraagd afgespeeld en gekeken hoe de situatie in de pijp was...
Het kan ook nooit kwaad om direct je pijp eens goed te vegen, daar kun je ook al veel uit opmaken, komen er takken, mee, blijft je veger ergens hangen, vallen veel stukken steen/cement etc...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+! Precies wat de schoorsteenveger hier heeft gedaan!!
Mijn onderbuurman wilde zijn open haard stoken in een lekkend rookkanaal. Videoinspectie bleek de beste manier om aan te tonen waar toch de rook in mijn huis vandaan kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bedoeld in orde, van in nogsteeds een veilige staat. dan kun je het beste een professioneel bedrijf laten komen. Deze kunnen vaak ook de schoorsteen vegen en daar krijg je een certificaat bij, waarmee je aan de verzekering kan laten zien dat deze in goede staat is.

Als je bedoeld in orde, van ik wil het kanaal weer gaan gebruiken dus heeft deze nog trek, Houd er dan gewoon een lucifer of kaars bij. je ziet dat de vlam dan richting het gat gaat.